Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

300 spänn för bilder på slitna bussar: ”Mer silvertejp än originaldelar”

Tidningen Metro erbjuder idag sina läsare 300 kronor för varje publicerad bild på en sliten och risig buss i Stockholm. Bakgrunden är att Storstockholms Lokaltrafik, SL, har beslutat att behålla 46 gamla innerstadsbussar i trafik ytterligare några år. De 16 år gamla bussarna skulle ha tagits ur trafik vid årsskiftet men SL har beslutat att operatören Keolis ska få fortsätta att använda dem fram till augusti 2014.

Normalt tillåter SL inte äldre bussar än 16 år. Men politikerna i landstingets trafiknämnd har gett dispens till förlängd livstid för de 46 gamla, etanoldrivna Scaniabussarna fram tiil dess att nuvarande trafikavtal för innerstadstrafiken löper ut.

Detta mot att Keolis sänkte sitt pris för trafiken med 14,2 miljoner och dessutom åtog sig att göra en viss upprustning av bussarna samt besiktiga dem två gånger om året.

– Det är som att köra en buss från andra världskriget, säger en bussförare till Metro.

– Det är nästan mer silvertejp än originaldelar på vissa bussar, säger en annan förare.

En chefsperson i branschen som bussmagasinet.se har varit i kontakt med kommenterar de gamla innerstadsbussarna såhär:

– Intressant initiativ. Jag har många utländska vänner som storögt stirrar på huvudstadens sunkiga bussar. I Bukarest är det sprillans nya ecobussar med AC från Mercedes.

Vad tycker Du? Kommentera gärna i kommentarsfältet här nedan!

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Ja man är inte förvånad när det gäller Stockholms Landsting och SL! Dom lever i panskonärsåldern eller i muséumvärden. I Göteborg får bussarna bara gå 8 år. Det är inte trevligt att åka med det gamla skitiga och slitna bussarna. Desutom ökar risken för vagnfel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)