Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

500 fordon på ett bräde – all busstrafik i Dalarna nu ute på anbud

Dalatrafik gick på fredagen ut med den stora upphandling som omfattar all busstrafik i Dalarna: linjetrafik, särskild skolskjutstrafik och servicetrafik. Totalt rör det sig om en upphandling på omkring 500 fordon. Senast den 24 april ska anbuden vara inne och i juli 2014 är det trafikstart.

I linjetrafiken omfattar upphandlingen 218 bussar fördelade på sex trafikområden om 21 – 92 bussar. Det största trafikområdet är Falun Borlänge med 92 bussar, det minsta Ludvika Smedjebacken med 21 bussar.

En anbudsgivare kan bjuda på ett, flera eller samtliga trafikområden i Dalarna.

I upphandlingen inför Dalatrafik ett incitamentsssytem i linjetrafiken.  Systemet är tänkt att stimulera bussföretagen att arbeta för att locka fler att ta bussen. Samtidigt har man ett vitessystem som gör att bussbolagen får böta  om de inte klarar att hålla den kvalitet som Dalatrafik kräver.

Samma sex trafikområden som för linjetrafiken gäller också för den särskilda skolskjutstrafiken och servicetrafiken. Den senare omfattar trafik med 193 fordon, medan Dalatrafik inte specificerar antalet fordon för de särskilda skolskjutsarna utan där endast anger trfikvolymen 385 000 kilometer/år.

För linjetrafiken kräver Dalatrafik att den operatör som vinner upphandlingen hyr depåer av Dalatrafik.

Stora krav ställs på förarnas kvalifikationer och agerande gentemot resenärerna.

När det gäller bussarna öppnar Dalatrafik för en teknisk utveckling under den tioåriga avtalsperioden.

– Under avtalstiden kan teknisk utveckling och prov komma att bedrivas på Dalatrafiks initiativ och bekostnad. Det kan exempelvis gälla ombyggnad till en miljövänligare driftsform eller prov av nya fordonskoncept, står det i upphandlingsunderlaget.

Högsta tillåtna ålder på bussarna i linjetrafiken blir fjorton år och högsta genomsnittsålder sju år.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)