Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva krävs på skadestånd för busskaos

Det blåser kallt kring Arriva i Storstockholm. Nu aviserar SL skadeståndskrav mot företaget för busskaoset i nordöstra Storstockholm där man bland annat kör med 77 nya VDL Citea. Foto: VDL.

Busskaoset i nordöstra Storstockholm leder till att operatören Arriva kommer att krävas på skadestånd av Storstockholms Lokaltrafik, SL, dvs trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting. Det uppger Dagens Nyheter. SL har tröttnat på alla inställda och försenade turer sedan Arriva tog över trafiken i nordöstra Storstockholm efter nyår.

Det är dock inte klart hur stort skadeståndskravet mot Arriva blir.

SL:s stabschef Björn Holmberg säger till DN att Arriva måste vidta en rad åtgärder för att få ordning på trafiken. Det gäller både kortsiktiga och långsiktiga åtgärder.

I förlängningen kan det bli diskussion om att häva avtalet, men så långt har det enligt Björn Holmberg ännu inte gått.

– Vi går igenom avtalet nu och de kommer att få betala skadestånd. Trafiksituationen är oacceptabel, säger Björn Holmberg till DN.

Oppositionsrådet Erika Ullberg(S) talar om upphandlingen i nordöstra Storstockholm som ”ett fiasko”.

Arriva, som ägs av de tyska statsjärnvägarna Deutsche Bahn, har haft det tufft i Sverige i vinter. Först brakade trafiken i Norrtåg samman totalt med massor av inställda tåg och där problemen fortsäter. Trafiken för Norrtåg körs av ett bolag där Arriva äger 60 procent.

När Arriva sedan tog över trafiken i nordöstra Storstockholm utbröt kaos i busstrafiken med inställda turer och massor av förseningar. Problemen fortsätter trots att Arriva vid flera tillfällen har hävdat att det går bättre och bättre.

Nyligen kraschade också ett tåg på Saltsjöbanan i Storstockholm, där Arriva är operatör, in i ett bostadshus sedan det spårat ur i hög fart nattetid. Tåget var inte i reguljär trafik och Arriva var snabbt ute med att anklaga en ung städerska för att ha stulit tåget.

Den anklagelsen har man fått ta tillbaka. Istället har åklagaren inlett förundersökning mot Arriva för bland annat arbetsmiljöbrott.

Arriva har vid flera tillfällen tidigare i Sverige haft stora problem med sin trafik. I Jönköping blev företaget häromåret i praktiken utkastat av länstrafiken på grund av stora kvalitetsbrister som gjorde att resenärerna flydde stadsbussarna i Jönköping.

När trafiken i Jönköping togs över av Keolis sköt resandet fart på nytt.

För några år sedan hoppade Arriva också av sin stadstrafik i Malmö sedan man misslyckats med att få ordning på ekonomin och trafiken fått mycket kritik för bristande kvalitet.

Trafiken i nordöstra Storstockholm är en del av den stora trafikupphandling som Arriva vann i november 2011, den så kallade E20-upphandlingen. Arrivas vinnande bud i upphandlingen låg 24 – 33 procent under närmaste konkurrent.

När upphandlingen var klar talade SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm(M) om en fantastisk utveckling.

– De här trafikupphandlingarna är revolutionerande för vår bransch. Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet sa Wennerholm då.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Arriva krävs på skadestånd för busskaos | Välkommen till BAIO

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)