Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT klarar 60 000 passagerare i timmen

Transmilenio i Bogotà, Colombia. Foto:Carlosfpardo/Creative Commons.

När utbyggnaden av superbusstrafiken i Colombias huvudstad Bogotà är klar kommer stadens mest trafikerade BRT-linje att klara 60 000 resenärer i timmen i vardera riktningen. Systemet, som är döpt till Transmilenio invigdes år 2000 och har upphöjda stationer istället för vanliga busshållplatser och trafikeras av omkring 1400 bussar.

– Trots att man med BRT (Bus Rapid Transit) kan nå en sådan kapacitet diskuterar man i Malmö att så småningom ersätta de planerade superbussarna med spårväg. Man gör det en beräknad trafik 1000 resenärer per timme i vardera riktningen.

Rolf Hedberg, Scania. Foto: Ulo Maasing.

Det konstaterade Rolf Hedberg från Scania i ett seminarium om BRT som på hölls i anslutning till Transportforum i Linköping.

Hedberg är BRT-specialist på Scania. Han pekade också på att BRT, superbussar, är betydligt billigare än spårväg.

– För en miljard euro kan man få 50 kilometer spårväg eller 400 kilometer BRT.

Seminariet arrangerades av Bil Sweden.

Rolf Hedberg pekade på att det är nödvändigt att få människor att i betydligt högre grad än idag gå över från bil till kollektivtrafik, inte minst av miljöskäl.

– De globala kostnaderna för klimatförändringarna uppgick år 2010 till svindlande 8 200 000 000 000 kronor. Och kostnaderna stiger, sa Hedberg.

På seminariet pekade han på att superbusslösningar vinner terräng världen över, inte minst i USA. Men där handlar det enligt Hedberg oftast inte om fullödiga BRT-lösningar. Europa ligger efter såväl Latinamerika och Asien. Här det främst i Frankriken och Storbritannien som man satsar på olika lösningar.

I Sverige har ett brett arbete inletts inom det nybildade Forum för innovation inom transportsektorn där företag och myndigheter från hela transportnäringen samarbetar för att finna ny, hållbara transportlösningar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)