Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Buss och lastbil överrepresenterade i dödsolyckor med cyklister

Tunga fordon, alltså bussar och lastbilar, är överrepresenterade i trafikolyckor där en cyklist och ett motorfordon är inblandade och där cyklisten omkommer. Det visar en ny studie som presenterades på Transportforum i Linköping på onsdagen.

Det är försäkringsbolaget If som har studerat samtliga olyckor mellan cyklister och motorfordon under åren 2008-2011. Undersökningen visar att bland dödsolyckorna är de tunga fordonen kraftigt överrepresenterade.

Fem procent av samtliga cykelolyckor med motorfordon är kollisioner med lastbilar och bussar. Men av dödsolyckorna utgör de mer än 25 procent.

Vid cykelolyckorna med bussar dominerar olyckor som sker i samma färdriktning och speciellt vid omkörning. Ofta beror olyckan på att cyklisten har för lite utrymme på vägen och kolliderar med bussen eller vägkanten.

Vid cykelolyckorna med tunga lastbilar dominerar högersväng där cyklist kommer i samma färdriktning. Lastbilföraren uppger ofta att de inte har sett cyklisten före olyckan. Det kan bero på ’döda vinkeln’ eller att det egna fordonet skymt sikten. Andra orsaker är att cyklisten kommit upp jämsides med hög fart på höger sida av lastbilen.

– När cyklar blandas med tunga fordon uppstår ofta livsfarliga situationer. Vår studie visar när, hur och mot vilka fordon det är som mest riskfyllt att vara cyklist. Det kan skapa ökad förståelse för hur man ska agera i trafiken, både som cyklist och förare av tunga fordon. Vi behöver bli bättre på att ta hänsyn till olika fordons förutsättningar, säger Agneta Hjortzberg, säkerhetsexpert på If.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Oftast får fordonsföraren skulden men många gånger skulle sådana situationer kunna undvikas om cyklister hade en bättre trafikmoral och inte bara dundrar fram i korsningar m.fl. platser. Ska inte dom också anpassa hastigheten så att dom kan stanna om trafiksituationen kräver det?

    • Håller med. Det är hemskt att köra i städer som Köpenhamn med mycket cyklister. De kommer snabbt i ”döda vinkeln” och syns inte förrän de är ända framme. Allra värst är det vid högersväng när cyklisterna ska rakt fram, innanför bussen. Även om jag krypkör så uppkommer det situationer hela tiden. Jag vill inte köra ihjäl någon, men jag är rädd varenda gång att det ska hända. Jag ser inte cyklisten, cyklisten ser mig – vem har egentligen mest ansvar….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)