Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Företagarkritik mot Skånetrafiken: ”Stänger ute mindre bussbolag”

Bussbolag som vill vara med och konkurrera om stadstrafiken i Landskrona måste ha en omsättning på minst 70 miljoner om året för att få lämna anbud. Foto: Ulo Maasing.

Höga omsättningskrav stänger ute skånska bussföretag från lokala trafikupphandlingar. Företagarna Syd riktar kritik mot Skånetrafiken för de krav man ställer på hur stor omsättning bussföretag måste ha för att få delta i Skånetrafikens upphandlingar, skriver Skånska Dagbladet.

– Alla de mindre lokala företagen blir bortsorterade ut konkurrensen på grund av kraven. Det är katastrof, säger Kristina Nilsson, ordförande i Företagarna Syd till tidningen.

Hon menar att Skånetrafikens krav gynnar ett fåtal storföretag.

– Regelverket hindrar tillväxt och utveckling hos mindre företag, säger hon.

Häromåret slogs ett av de äldsta och mest välrenommerade bussbolagen i Skåne, Buss Persson i Hammenhög, ut på grund av omsättningskraven. Man förlorade då den trafik man kört i årtionden med mycket höga betyg i kvalitetsmätningarna.

Företaget diskvalificerades därför att man inte Skånetrafikens omsättningskrav på 30 miljoner i den upphandlingen.

Kristina Nilsson beskriver de senaste omsättningskraven från Skånetrafiken som en kalldusch.

För att få delta i upphandlingar i Skåne under 2013 kräver Skånetrafiken en minsta omsättning på 35 miljoner för trafik i Hässleholm med omnejd. För stadstrafiken i Landskrona är kravet 70 miljoner. För regiontrafik på Österlen och två linjer för Skåneexpressen är Skånetrafikens omsättningskrtav 80 miljoner och för regionbusstrafik i Ängelholm 15 miljoner. Kraven varierar efter uppdragets storlek.

Mats Persson(FP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne säger till Skånska Dagbladet att kravet egentligen inte är ett krav, bara en signal om vad som krävs för att köra åt Skånetrafiken. Även Skånetrafikens upphandlingschef Ewa Rosén uttalar sig på ett sätt som gör att kravet inte ska uppfattas som ett krav.

– Det är dumt att haka upp sig på omsättningskravet. Det handlar om långt mer än det. Ett företag kan visa att det är ekonomiskt robust även på andra sätt, genom en bankgaranti, en moderbolagsgaranti eller genom att gå ihop med andra bolag i sin ansökan, säger hon till tidningen.

Men Kristina Nilsson ifrågasätter förklaringen att kravet egentligen inte är ett krav.

– Om det inte är viktigt, varför har Skånetrafiken då med det, frågar hon.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)