Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här är nya Volvo 9700

Tack vare den norska facktidningen Bussmagasinet är vi nu först i Sverige med bilderna av något nytt och spännande från Volvo. Nya Volvo 9700 är mer än bara en ansiktslyftning. Den har en rad detaljer som vi här ska presentera närmare. Bussmagasinet är Norges ledande branschtidning när det gäller bussar och busstrafik. Tidningen ger också ut Veteranbussen.

Av Tom Terjesen, bussmagasinet.no (text och foto)
översättning Ulo Maasing

Volvo 9700 har fått en ordentlig ansiktslyftning. Det syns tydligt när bussen står bredvid en ”gammal” 9700.

Det är vansinnigt kallt en tidig morgon i Åbo, Finland. Strax utanför staden ligger den tidigare Delta Plan-fabriken som har rötter ända tillbaka till 1935. Fabriken rymmer idag Carrus Delta Oy och bygger Volvo 9700 på licens för Volvo.

Det är få eller ingen som känner till det, men där inne bakom portarna står den helt nya Volvo 9700. Det har länge surrat rykten och diverse teckningar av bussen, men ingen annan än de anställda på fabriken har fått se resultatet av en lång tids arbete.

En av delägarna, Sakari Sillanpää tar mig med på en rundtur i fabrikslokalerna för att jag ska få se produktionslinan och vägen från chassi till färdig buss. Idag, som tidigt på 1900-talet, byggs bussarna för hand. Endast ett fåtal delar blir prefabricerade vid en annan fabrik i närheten.

– Några tidigare anställda vid Delta Plan Oy startade ett nytt företag som idag har specialiserat sig på glasfiber- och stålproduktion för Volvos bussmodeller, säger Sillanpää som kan visa oss ramen som grannfabriken står bakom.

Laserstyrt
Bussarna byggs och sätts samman med millimeterprecision.  Allt styrs med laser och ingen buss kommer ut i andra änden om den inte är helt godkänd i alla avseenden. Detaljerade ritningar följer varenda buss och ingen är helt lik en annan.

– Vi gör nya produktionsritningar till alla bussar och det gör att vi kan bygga bussar i precis den längd som kunden önskar, från 10,8 till 15 meter i tiocentimetersintervall om så önskas, säger Sillanpäe och visar os riggen som väggarna tillverkas i.

Allt görs i rostfritt stål, något som ger bussarna en livstid på minst 20 år. Stålet är inte helt rostfritt eftersom det då skulle bli för sprött för att använda i en kaross, men det innehåller ämnen som försenar rostproceduren avsevärt.

– Om vi skulle använda oss av helt rostfritt, så som i diskbänkar, skulle svetspunkterna bli spröda och kan då brista. Vi har något motsvarande, men med god styrka. Svetsarna blir bruna men rostar inte så vi kan lackera bussarna med enbart klarlack. Och det har vi gjort en gång förr, säger han och visar en utställningsbuss från 90-talet som visades  i bara mässingen… (stålet, red:s anmärkning).

Ny front och mycket mer
Alldeles efter lackeringsboxarna får vi se en Volvo som inte liknar något som vi tidigare har sett.

Det visar sig raskt att det är den nya Volvo 9700 som står färdiglackerad och som ska till Norge.

Bussen saknar det mesta invändigt men är körbar så att vi kan ta ut den för en noggrannare granskning.

Fronten har fått lite mindre av ”noskaraktär” med större grill och större Volvoemblem.

Luftintaget har gjorts större och går nu längre ner än tidigare. Bussen har också fått lite mer av spoiler i fronten som döljer underkörningshindret.

Hjulhusen är helt nya och mjukare. Bakpartiet är helt nytt med detaljer som vi känner igen från nya 8900 och 7900. En modernare bak som skiljer sig från mängden.

Invändigt har bussen fått nya hatthyllor som inrymmer nya läsljus med LED-teknik. Dörrarn är nya och har fått inbyggd nödöppnare. Det finns också nya, kraftigare infästningar för stolarna, liksom helt nya stolar. De var dock inte på plats när vi såg på bussen.

Den nya Volvo 9700 lanseras i Norden i början av det här året och kan beställas redan nu av kunder.

Tills vidare är det bara Norge, Sverige och Finland som får glädje av den nya designen. Och det är endast 9700S, 9700H och 9700HD som är nya. 9900 kommer att lanseras med ansiktslyftningen först i samband med Busworld i Kortrijk i oktober, då tillsammans med nya 9700.

9500 kommer att också i framtiden ha dagens design för att särskilja den mer prisbilliga versionen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. En mycket fin buss! Skulle vara spännande att få se på en sådan härlighet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)