Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kostnaderna för kollektivtrafiken skenar – upphandlare saknar kunskap

Kostnaderna för kollektivtrafiken ökar mycket snabbare än resandet. Foto: Ulo Maasing.

Kostnaderna för den upphandlade kollektivtrafiken i Sverige rusar i höjden i raketfart. Samtidigt ökar resandet, men inte alls i samma takt. Det framgår av en purfärsk rapport från myndigheten Trafikanalys: Avtalen för den upphandlade trafiken. Rapporten visar också att de myndigheter som svarar för trafikupphandlingarna har dålig koll på vad man verkligen får för pengarna. ”Kunskapsläget är lika med noll” konstaterade Maria Melkersson från Trafikanalys under Transportforum den gångna veckan.

Det har nästan skett en fördubbling inom kollektivtrafiken från 1999 till 2011. Inte av resandet, utan av kostnaderna för den trafik som samhället upphandlar. Det är i stort sett all lokal och regional kollektivtrafik, varav busstrafiken svarar för 80 procent.

Det framgår av Trafikanalys´ nya rapport ”Avtalen för den upphandlade trafiken” där man har granskat avtalen för den upphandlade trafiken.

Kostnaderns skenar. Diagrammet visar utvecklingen när det gäller antalet resor och kostnad/resa i den upphandlade kollektivtrafiken i Sverige. Källa: Trafikanalys.

Under perioden 1999 – 2011 har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat med 91 procent. Men samtidigt har resandet, mätt i antal resor, bara ökat med 29 procent.

Det betyder att kostnaderna per resa har ökat med 50 procent. Visserligen har biljettintäkterna också ökat, men inte alls i samma takt som kostnderna.

Istället har skattebetalarna fått skjuta till nya miljarder för att hålla kollektivtrafiken rullande. 1991 täcktes i runda tal 60 procent av kostnaderna för trafiken av biljettintäkterna och 40 procent via skattsedeln. 2011 var förhållandet 50 – 50.

Följer inte EU-regler
Med tanke på att kollektivtrafiken idag kostar totalt 34 miljarder, varav hälften betalades via skattsedeln framgår det tydligt att skattebetalarna varje år får skjuta till nya mångmiljonbelopp för att hålla bussar och tåg i den upphandlade trafiken rullande.

Men de skenande kostnaderna är bara en del av den bild som Trafikanalys målar upp. De regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKTM) som har tagit över efter trafikhuvudmännen har också dålig koll på läget.

Inte en enda regional myndighet har ännu brytt sig om att följa EU:s regelverk*) om den upphandlade trafiken. EU kräver nämligen i korthet att varje RKTM öppet ska redovisa vad man har upphandlat, från vem och vad man har betalat.

De nya myndigheterna kan inte heller skylla från sig. Den här redovisningen borde också de gamla trafikhuvudmännen ha gjort. EU-reglerna började nämligen gälla 2009.

Kunskaperna lika med noll
Men det är inte bara kostnaderna som skenar och myndigheter som struntar i EU-regler som präglar den upphandlade kollektivtrafiken enligt Trafikanalys.

Maria Melkersson, Trafikanalys: Kunskaperna om avtalen är lika med noll. Foto: Ulo Maasing.

I själva verket vet de som svarar för upphandlingarna nästan inget om fördelarna med stora eller små avtalspaket, framhöll Trafikanalys´ Maria Melkersson under ett av seminarierns på Transportforum i Linköping den gångna veckan.

Paketens storlek har fått mycket kritik från mindre bussbolag. De stora paket som många trafikhuvudmän har använt vid upphandlingar har gjort att många mindre bussbolag har stängts ute. Inte sällan har det lett till att de helt har slagits ut som företag.

– Läget varierar stort från län till län, från ett enda till 57 bussavtal. Och antalet bussar per avtal varierar från 2 till 252 bussar. konstaterade Maria Melkersson.

Dalarna är exempel på en region som bara har ett enda avtal.

– Men kunskapsläget om den upphandlade trafiken är lika med noll. Trots femton år med upphandlingar vet man nästan inget om fördelarna med små eller stora avtal. Kunskap saknas om vad som är ett ändamålsenligt avtal, slog Maria Melkersson fast.

Läs också vår ledare om fördubblingen och kostnadsutvecklingen!

*) EG nr 1370/2007 trädde i kraft den 3 december 2009.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)