Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Så knäcks småföretagen i bussbranschen

Skånetrafiken: Öppet för stora men inte för små. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafiken driver en konsekvent linje som knäcker småföretagen i Bussbranschen. Det sker genom att man ställer orimliga omsättningskrav på de bolag som deltar i upphandlingarna, krav som mindre bussbolag aldrig kan klara. Sedan spelar det ingen roll hur välskötta de är eller hur bra kvalitet de levererar till resenärerna.

I 80 år körde Buss Persson i Hammenhög linjetrafik på skånska Österlen. I fjol var det slut med det. Inte därför att företaget hade skött sig illla. Det erkänt välskötta familjeföretaget fick år efter år högt betyg i de kvalitetsmätningar som upphandlaren Skånetrafiken gjorde.

Ändå valde Skånetrafiken att sparka ut Buss Persson.

Själv vill man säkert inte beskriva det så, men så ser verkligheten ut om man skalar bort alla fina ord.

Men man gjorde det de facto genom att ställa krav på att bara de företag som hade en minsta årsomsättning på 30 miljoner skulle få lämna bud på den trafik som Buss Persson körde. Därmed stängde och låste man dörren för Buss Persson, liksom för andra mindre bussbolag.

Ewa Rosén, då som nu upphandlingschef på Skånetrafiken, sa i en tidningsintervju då att hon tyckte att de små bussbolagen kunde gå samman i ett samverkansbolag och på det sättet klara kvalgränsen. Men det kan knappast vara Skånetrafikens sak att ha synpunkter på hur bussföretagen ska sköta sina ägande- eller organisationsfrågor.

Lite bisarrt är det dessutom att Skånetrafikens rekommendation om samverkansbolag kom ungefär samtidigt som Upplands Lokaltrafik, UL, kämpade mot smverkansbolag. Man slogs hårt för att bli av med ett vinnande anbud i en upphandling där Keolis hade gått samman med ett antal mindre, lokala bussbolag. UL hävdade på märkliga grunder att en sådan lösning inte gick att förena med en stark utveckling av resandet.

UL:s och Skånetrafikens agerande då visar på hur mycket utrymme det finns för godtycke i upphandlingar av busstrafik.

Och nu är det dags igen. Skånetrafiken ställer på nytt omsättningskrav på de företag som ska lämna bud i aktuella upphandlingar. Det är krav som stänger mindre företag ute.

Att man sedan i Skånska Dagbladet säger att kraven inte är krav utan att de kan kringgås gör ingen skillnad.

Återigen plockar Skånetrafikens upphandlingschef fram sin rekommendation om samverkansbolag. Men man kan också kringgå kravet genom garantier från ett moderbolag. Vilka mindre, privata bussbolag har sådana moderbolag? Eller så kan man skaffa sig bankgarantier. Hur realistiskt är det förslaget?

Skånetrafiken motiverar sina krav med att man måste ha entreprnörer som man är trygg med när det gäller förmågan att leva upp till avtalen.

Det kan vara värt att påminna om att de verkliga smällar som Skånetrafiken, dess resenärer och de skånska skattebetalarna har fått när det gäller företag som inte klarar jobbet har kommit just från storföretag.

Först slängde multinationella Arriva vantarna i bordet i stadstrafiken i Malmö efter att under en längre tid ha låtit kvaliteten rasa i botten.

Sedan klappade Öresundstågstrafiken samman när den drevs av de danska statsbanorna i samverkan med den birttiska transportjätten First Group. Skånetrafiken reagerade genom att frysa ute Buss Persson och andra mindre bolag som skötte sig bra.

De ekonomiska sviterna av tågskandalen visar sig idag genom nerdragen kollektivtrafik och stora budgetunderkott för Skånetrafiken. Så är det med sambandet mellan storlek och trygghet.

Nu fortsätter Skånetrafiken på den inslagna linjen.

Det är svårt att se någon annan förklaring än att man vill göra det bekvämt för sig själv. Ha få entreprenörer som man behöver jobba med. Samtidigt visar man en tydlig misstro mot entreprenörskap, småskalighet och mångfald. Istället satsar man på stora trafikpaket och absurda ekonomiska krav för att få delta i upphandlingar.

Så knäcker man småföretagen i bussbranschen.

Det är inte bara ett problem för bussföretagen. Det kommer också att leda till mindre konkurrens i framtiden. Högre priser. Och kanske också sämre kvalitet.

U.M.

Som vi rapporterar på nyhetsplats meddelade Skånetrafiken den 9 januari att man överger omsättningskravet. Det är glädjande att Skånetrafiken här visar både lyhördhet och prestigelöshet. Vi applåderar!

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är inte bara upphandlarna som kommer att vara förlorare när dom stora bolagen får slänga vantarna i bordet. Utan även kommuninvånarna och framförallt dom anställda i bolagen, för det är sällan det finns någon handlingsplan för personalen hos flera av dessa multinationella företag som konkurrer in sig på svensk marknaden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)