Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Varför göra det enkla så svårt?

Sverige har en del att lära från London. Där kan man nu betala bussresan med kontaktlösa kontokort – snabbt och smidigt. Billigt för resenärerna dessutom. Foto: Ulo Maasing.

Just nu ändras rutinerna för SMS-biljetter. Olika län/regioner har naturligtvis valt olika lösningar. Varför göra det enkelt när man kan komplicera det för resenärerna?

Det är på samma sätt med de ”smarta” kort som olika länstrafikbolag använder. Efter alla år har man fortfarande inte lyckats skapa smidiga, kundväniliga lösningar som fungerar bra över läns- och regiongränser. Inte särskilt smart.

Samtidigt har miljarderna rullat. Och rullar, medan föråldrade system och lösningar cementeras.

För en spontanresenär som inte har något kort är det på många håll en nästan omöjlig utmaning att ta bussen. Värst är det förmodligen i Storstockholm där Svensk Kollektivtrafiks ordförande har makten över kollektivtrafiken.

I huvudstaden försöker man dessutom att aktivt jaga bort alla nya spontanresenärer med avskräckande priser på enkla resor – om den potentielle kunden nu skulle få tag i en biljett.

På andra håll gläder man sig åt att det för drygt två månader sedan blev klart att det ska vara möjligt att låta kunden betala med sitt konto- eller betalkort utan att knappa in PIN-kod. Det tog sin tid att komma dit. Och det är inte ens en särskilt modern lösning.

Som jämförelse kan det vara värt att kasta blickarna på London. Samtidigt som det i Sverige blev teoretiskt möjligt att betala med kort utan att använda PIN-kod införde Transport for London möjligheten att betala sin bussresa kontaktlöst med sitt betal- eller kontokort.

Den ursprungliga tanken var att den som inte hade tillräckligt med pengar på sitt Oyster Card (Londons kollektivtrafikkort) skulle ändå kunna resa istället för att bli stående på en hållplats à la den svenska modellen.

I London straffar man inte heller ut strökunderna. Betalar du med ditt kontaktlösa kontokort får du samma rabatt som med ett Oyster card. Enkelresan kostar 1,40 pund istället för 2,40 om du betalar kontant på bussen. Att ta bussen i London är med andra ord inte att utsätta sig för legaliserat rån, så som det är att vara spontanresenär i den svenska huvudstaden.

Senare i år ska systemet byggas ut och omfatta all kollektivtrafik i London, inte bara bussar.

Varför ska vi i Sverige så ofta göra det enkla, det självklara så svårt? Kan det beror på att de som fattar besluten är så långt från kunden, resenären?

Men konsulterna tjänar i alla fall pengar.

Mer om hur London har öppnat upp för kontaktlösa kontokort på bussarna finns att läsa här.

Och nu blir det reklamfilm:

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)