Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Vart tog marknaden vägen?

Infrastrukturministern teg om sin stora reform. Det säger allt om hur det har gått med marknadsöppningen inom kollektivtrafiken. I synnerhet när det gäller busstrafiken. Ett drygt år efter det att den nya kollektivtrafiklagen införts har just inget hänt. Resenärernas valfrihet har inte ökat. Kundinriktningen har inte ökat. Det som har ökat är istället den upphandlade trafiken. I själva verket har marknadsöppningen blivit en marknadsstängning.

Infrastruturminister Catharina Elmsäter Svärd(M) är en lysande talare. När hon invigde Transportforum i Linköping den gångna veckan sa hon inte ett ord om sin stora reform sedan ett år, den nya kollektivtrafiklagen. Det säger allt. Foto: Ulo Maasing.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd(M) är en lysande talare. Förmodligen en av de bästa i landets politiska topp. Hon är en skicklig retoriker, alltid avspänd, alltid personlig, alltid hörvärd, alltid genomtänkt.

Så även när hon invigde Transportforum i Linköping i veckan som gått. Transportforum är som ett årligt skolupprop för alla forskare och konsulter i svensk transportnäring. Plus ett antal politiker och lobhyister. Ibland kan till och med en och annan representant för de företag som gör själva jobbet i branschen synas i vimlet.

När ministern höll sitt invigningstal utan ett manus, utan ens en fusklapp med stödord, sa hon just inget om bussen och busstrafiken. Det må väl vara hänt – andra delar av tranportsektorn står ju i fokus vinter efter vinter.

Hon sa heller inget om sin stora trafikpolitiska reform, den kollektivtrafiklag som har gällt i drygt ett år nu.

Det var naturligtvis ingen slump. På Persontrafikmässan i Göteborg i november slog hon visserligen ifrån sig och menade att det var alltför tidigt att tala om flipp eller flopp för lagen. Sedan dess har myndigheten Trafikanalys kommit med sin årliga rapport om erfarenheterna av lagen. Det är ingen kul läsning för den som tror på en öppnare marknad.

Jan Söderström, SKL. Foto: Ulo Maasing.

Jan Söderström, sektionschef vid avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på SKL (Sveriges Kommuner och Landsting), alltså SKL:s ”kollektivtrafikchef”, konstaterade på Transportforum att lagen inte alls har gett människor större valfrihet och fler resealternativ.

– Regeringen borde erkänna sitt misslyckande, menade Söderström.

Vi instämmer.

Centerpartisten Göran Gunnarsson från Östergötland spädde på och menade att det inte heller syntes något ökat kundfokus i kollektivtrafiken.

Fredrik Svensson från Trafikanalys konstaterade att mycket lite hade hänt med utbudet sedan lagen kom till.

– Händer det inget med utbudet av kollektivtrafik kommer heller inget annat att ske.

Kvällen innan Transportforum arrangerade konsultföretaget Sweco ett seminarium om marknadsöppning. Där gick konsulten och tidigare kollektivtrafikchefen i Göteborg, Bernt Nielsen, igenom den nya, kommersiella trafik som har tillkommit efter lagen. Och som till största delen redan har dött. Mest har det gällt trafik till några flygplatser.

I mars startade Björks Buss en av ministern applåderad trafik från norra Storstockholm till Bromma flygplats. Den hann knappt komma igång innan den las ner. Det mesta av den lilla kommersiella trafik som har startat med stöd av lagen har också försvunnit.

Har tagit ner skylten. Foto: Ulo Maasing.

I Göteborg, till exempel, startade Nettbuss i samarbete med Taxi Göteborg shuttletrafik mellan hotellen och Landvetter. Men man har tvingats ta ner skylten.

Av den lilla kommersiella trafik som etablerades förra året har Veolias Kistalinje i Storstockholm blivit mest uppmärksammad. Ministern har själv varit ute och provåkt linjen. Men trafiken är blygsam, tre turer/dag i vardera riktningen. Dessutom är den inte lönsam, så vi får väl se hur länge den finns kvar.

Att lagen har fått så lite genomslag beror främst på att de politiskt ansvariga för kollektivtrafiken i regionerna inte vill släppa till utrymme för bussföretag som vill köra kommersiellt. Genom allmän trafikplikt blockerar man marknaden. Ett av de största marknadshindren är ministerns partikamrat och tidigare kollega i Stockholms läns landsting, Christer Wennerholm.*)

På Swecoseminariet kunde Raymond Hellmark från Veoliaägda People travel group visa på hur det allmänna dessutom aktivt hindrar den kommersiella trafik som finns från att utvecklas.

Flygbuss i Göteborg. Nu utkastad ur Västtrafiks reseplanerare. Foto: Ulo Maasing.

– Vår linje mellan Nacka och Kista finns inte med i SL:s reseplanerare. Det gör inte heller Flygbussarnas trafik. Och i Göteborg har Flygbussarnas trafik kastats ut ur Västtrafiks reseplanerare.

I sammanhanget bör det nämnas att Skånetrafiken har valt att släppa in Flygbussarna i sin trafikplanerare. Bra.

På ett annat seminarium på Transportforum berättade representanter för Trafikanalys hur bussbolag med kommersiell trafik upplever att de missgynnas av de stora bussterminalerna.

Och så vidare.

Vart tog då marknaden vägen?

Jo, den finns nog. Men marknadsorientering och kundfokus får stå tillbaka när ministerns kollektivtrafiklag har förvandlats till ett fiasko. Delvis med stöd av de egna partikamraterna.

U.M.

*) Kanske vore partibeteckningen (BS) mer lämplig på Christer Wennerholm. BS som i betongsosse.

 

 

 

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)