Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Luften i bussar bättre än man trott

Luften i en vanlig buss innehåller mycket färre partiklar än man tidigare trott. Foto: Ulo Maasing.

Bussar och bilar är mycket effektivare på att stänga ute farliga luftföroreningar än vad man tidigare har trott. Det visar forskning på uppdrag av Trafikverket. Syftet har varit att ta reda på hur luften i vägtunnlar påverkar människor som åker buss eller bil i tunnlarna. Resultaten presenteras på Transportforum i Linköping den här veckan.

De nya rönen innebär bland annat att människor som färdas i tunnlar utsätts för betydligt lägre halter än vad man tidigare har trott av grövre partiklar från vägslitage främst på grund av dubbdäck, så kallade PM 10-partiklar.

Forskningen, som gjorts av Stockholms Luft- och bulleranalys (SLB) på uppdrag av Trafikverket, visar att mindre än tio procent av de grövre partiklarna kommer in i fordonskupén i personbilar, även om ventilationen är påslagen. Även mätningar i en SL-buss visar att endast cirka tio procent av partiklarna tar sig in.

Forskningen visar också att det är de små partiklarna, exempelvis sotpartiklar från avgaser, som lättast tar sig in i fordonen om ventilationen är påslagen vid tunnelkörning. När lufttillförseln utifrån är avstängd och luften cirkuleras i fordonet kommer dock väldigt få partiklar in. Det gäller både små och stora partiklar.

– Studierna visar att partikelproblemet är betydligt mindre än vi tidigare räknat med, säger Marianne Klint, som på uppdrag av Trafikverket är projektledare för forskningsprogrammet.

– Man bör alltid stänga av fordonets lufttillförsel när man kör i en tunnel. Det bör vara lika självklart som att sätta på sig bilbältet.

Bussmagasinet.se finns naturligtvis på plats vid Transportforum i Linköping som pågår onsdag och torsdag.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)