Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Många nya stombusslinjer i Storstockholm

Storstockholm kan de närmaste åren få en rad nya stombusslinjer. Foto: Ulo Maasing.

Storstockholm kan komma att få upp till elva nya stombusslinjer. I februari kommer politikerna i Stockholms läns landsting att ta ställning till en stomnätsstrategi för ytterstaden som sedan ska kombineras med en liknande strategi som har tagits fram för innerstaden.

De elva stomlinjer som man ska ta ställning till ska dels binda samman olika regionala centra och stora arbetsplatsområden utanför Stockholms innerstad, dels fungera som tvärförbindelser mellan spårsystemen.

De senare är i huvudsak uppbyggda som ekrar och inriktade på trafik till och från innertaden från övriga länet. Som systemet ser ut idag vinner resenärer som ska resa mellan olika ytterstadsområden nästan alltid tidsmässigt på att ta bilen.

Flera av de nya linjerna kommer att få BRT-liknande upplägg med ledbussar eller dubbelledade bussar. Bussarna ska också mycket mer än idag få egna vägar och körfält för att komma fram snabbt. Några av de nya linjerna blir dessutom mycket långa, exempelvis mellan Tyresö i sydöstra Storstockholm via Flemingsberg i sydväst till Täby.

Turtätheten ska bli hög med femminuterstrafik i högtrafik.

Stombussnätet i ytterstaden ska också knytas samman med innerstadens stombussar där också nya linjer planeras.

Så här ska de nya stomlinjerna i Stockholms ytterstad gå enligt förslaget till stomlinjenät för ytterstaden:

Ropsten-Vällingby.

Norrtälje – Uppsala. Den befintliga stombusslinje 677 behålls i nuvarande utformning. med en lokal förlängning i Norrtälje till Solbacka.

Norrtälje – Stockholms C – Gustavsberg.

Barkarby – Upplands-Väsby – Täby.

Vaxholm – Stockholm C – Tyresö C.

Tyresö C – Handen – Flemingsberg – Kungens Kurva/Skärholmen – Vällingby – Barkarby- Sollentuna – Täby/Arninge.

Vällingby – Rinkeby – Kista – Danderyd. Linjen är en sammanslagning av nuvarande linje 178 (Mörby – Kista – Jakobsberg) och 179 (Vällingby – Rinkeby – Kista Sollentuna).

Ekerö – Brommaplan – Solna – Danderyd. Ekerös stomlinjer kvarstår i stort sett oförändrade.

Kungens Kurva/Skärholmen – Fruängen – Älvsjö – Gullmarsplan – Sickla – Orminge. Linjen är en utveckling av dagens linje 173, som istället lagts i en nordligare sträckning öster om Älvsjö.

Tyresö C – Skarpnäck – Norra Sköndal- Flemingsberg ~ Norsborg. Nuvarande linje 172 förlängs från Skarpnäck till Tyresö C.

Nykvarn – Södertälje – Nynäshamn.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. hej hur går det med de nya stomlinjerna
    jag är intresserad av 172 och 173 kommer de att gå från Tyresö??

  2. Thomas Hellgrens fråga är väl fortfarande aktuell? Vad har hänt sedan 2013?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)