Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Ministern borde erkänna misslyckande”

Jan Söderström, SKL: Regeringen borde erkänna ett misslyckande. Foto: Ulo Maasing.

Den nya kollektivtrafiklag som infördes för ett drygt år sedan har inte alls gett människor större valfrihet och fler resealternativ. Det slog Jan Söderström från SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) fast vid ett seminarium på Transportforum i Linköping på onsdagseftermiddagen. Han beskrev lagen som ett misslyckande i det avseendet.

– Infrastrukturministern har sagt att det ännu är för tidigt att utvärdera effekterna av den nya lagen. Så är det inte. Jag tycker att ministern borde erkänna misslyckandet, sa Jan Söderström som är tf sektionschef vid avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på SKL.

Han hänvisade till ett seminarium som hölls på onsdagen inför Transportforum. Seminariet arrangerades av konsultföretaget Sweco och tog upp den marknadsöppning som var en av avsikterna med den nya lagen.

– Den enda nämnvärda kollektivtrafik som har kommit till tack vare lagen är Veolias busslinje mellan Nacka och Kista, och den går med förlust. I övrigt är det en del flygbusstrafik som har startats, men också har hunnit läggas ner.

Veolias Nacka – Kistalinje har dessutom en blygsam trafik med tre turer om dagen i vardera riktningen.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, har också nobbat att ta med trafiken i sin reseplanerare, likaså Flygbussarnas trafik i Storstockholm. Västtrafik kastade vid årsskiftet ut Flygbussarna ur sin reseplanerare.

En rad faktorer har enligt Jan Söderström bidragit till att kostnaderna för kollektivtrafiken har ökat snabbt. En av dessa faktorer är satsningen på biogasbussar.

– Jag är  också besviken på hur man i de regionala kollektivtrafikprogrammen har behandlat samhällsplaneringen. Man har inte alls tagit upp sambandet mellan samhällsplanering och kollektivtrafik särskilt mycket. Och samhällsplaneringen lägger ju mycket av förutsättningarna för kollektivtrafiken, sa Jan Söderström.

Centerpartisten Göran Gunnarsson från Trafiknämnden i Östergötland bekräftade bilden av att just inget har hänt när det gäller ny trafik och ökad valfrihet för resenärerna. Inte heller har det hänt mycket när det gäller ökat kundfokus, menade Gunnarsson.

– Jag tror nog att vi kommer att få se en del nya initiativ, men då från nya operatörer. De operatörer som kör idag är inte intresserade. De vill köra på långa, trygga avtal, sa Göran Gunnarsson.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)