Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya bussresenärer utan nya pengar

Bussresandet i Piteå har ökat med 31 procent utan att kommunen har skjutit till mer pengar. Foto: Ulo Maasing.

Det går att öka bussresandet i en stad utan att skjuta till nya skattepengar. Och det går att locka människor i små städer att ta bussen. I Piteå har antalet resenärer med stadsbussarna ökat med 31 procent från 2006 till 2012. Ett av hjälpmedlen för att utveckla trafiken är att bussbolaget som kör och kommunen delar lika på bijettpengarna.

Det ger bussbolaget ett starkt incitament att arbeta med utveckling.

På Transportforum som på torsdagen avslutades i Linköping presenterade Annika Stenvall, kollektivtrafikansvarig på Piteå kommun, hur man har utvecklat busstrafiken i staden så att resenärerna bara blir fler och fler. Man har gjort det utan att kommunen har skjutit till mer skattepengar.

Samtidigt har kommunen ett nära samarbete med det bussbolag som kör trafiken, Piteå Citybuss som i sin tur drivs av ett par företag i samverkansbolaget Centrala Buss i Norrbotten.

Utvecklingsarbetet har gjorts utan några dramatiska insatser. Istället har man på ett fiffigt sätt utnyttjat de möjligheter man har ha haft vid olika tillfällen. En annan småskalig men framgångsrik insats har varit att skapa pendlarparkeringar för cyklar.

Ett år då biljettintäkterna blev större än väntat satsade man pengarna på att förbättra skyltningen på hållplatserna så att det skulle bli lättare för passagerara att hitta rätt.

– Vi har arbetat mycket med att anpassa tidtabellerna, omfördela resurser från sommar till vinter och satsat mycket på lov- och evenemangsresor, berättade Annika Stenvall.

– När Centrala Buss vann den senaste upphandlingen frigjordes också resurser till utökad trafik.

Utan att det har kostat stora pengar har Piteå också arbetat med att förbättra trafikens image.

– Vi har jobbat mycket med att skapa en positiv mediabild av bussen. Vi har berättat för de lokala medierna varje gång vi har haft en positiv nyhet. Tidigare skrev man bara om bussen när det var något som hade gått snett, berättade Annika Stenvall.

De pengar man har fått in genom att sälja reklamplats på bussarna har använts till marknadsföring av trafiken.

– Vi tar också förslag och klagomål från resenärerna på verkligt allvar och försöker också föra resenärernas talan i stadsplaneringen. Och vi åker själva buss, sa Annika Stenvall.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)