Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för trådlöst laddade elbussar från Bombardier

Den stora tåg-, spårvagns- och flygplanstillverkaren Bombardier kommer i år att sätta sina första, induktivt (trådlöst) laddade elbussar i kommersiell trafik. Det blir två städer på kontinenten som får elbussar med Bombardiers teknik Primove.

I tyska Braunschweig samarbetar Bombardier med den polska busstillverkaren Solaris och i  Brygge, Belgien med belgiska Van Hool rapporterar Financial Times.

– Vi hävdar att vi kan vara konkurrenskraftiga gentemot dieseldrivna bussar så hela marknaden finns där för oss, säger Bombardiers projektledare för Primove, Jérémie Desjardins till Financial Times.

Tekniken i Primove bygger på så kallad induktiv elöverföring, alltså elström som överförs utan kablar eller ledningar.

I Bombardiers lösning ska bussar och spårvagnar drivas med batterier som laddas automatiskt vid hållplatserna, medan passagerare stiger av eller på. Laddning kan ske också när fordonen är i rörelse och passerar ”laddstationerna”.

Under fordonet finns utrustning som genererar elström i kablar som finns i moduler som är placerade under asfalten. Där skapas ett magnetfält som gör det möjligt att föra över elström trådlöst. Ingen utrustning ovan jord behövs.

Elektriciteten används för att ladda bussens eller spårvagnens batterier.

Enligt Bombardier är systemet helt säkert och klarar alla säkerhetsstandards som finns.

Systemet träder bara i funktion när det fordon som ska laddas fullständigt täcker modulen i gatan.

Tekniken uppges vara mycket driftsäker eftersom den inte innehåller några rörliga delar.

Den störs inte heller av exempelvis stora mängder snö, is eller grus.

Själva tekniken med induktiv överföring av elström är känd sedan länge och används till och med i eltandborstar!

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)