Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania och Volvo säljer när Stagecoach storhandlar

Stsgecoach storhandlar nya bussar, bland annat till sin lågpristrafik i megabus.com. Här en Plaxton Elite. Foto: Stagecoach.

Sovbussarna mellan Skottland och London har blivit en stor framgång för Stagecoach. Koncernchefen Brian Souter demonstrerar. Foto: Stagecoach.

Den brittiska transportjätten Stagecoach investerar 800 miljoner kronor i mer än 430 nya bussar, såväl för stadstrafik som för expressbusstrafik och internationell expresstrafik. De tillverkare som får dela på jätteordern är Alexander Dennis, Scania, Volvo, Van Hool, Plaxton och Optsre.

Nyförvärven omfattar mer än 380 låggolvsbussar för lokal och regionaltrafik: dubbeldäckare, enplansbussar, midibussar och minibussar.

Stagecoach skaffar också tio dubbeldäckade sovbussar för sitt framgångsrika lågpriskoncept megabus.com.

Dagtid har bussarna 55 sittplatser som på natten görs om till 41 bäddar. Dessutom får megabus.com ytterligare tio högdäckade bussar för sin trafik i Storbritannien.

Megabus.com får också tio högdäckade, vänsterstyrda bussar som ska sättas i trafik på kontinenten. Bussarna har 72 sittplatser och ersätter befintliga 49-platsers bussar.

Därtill investerar Stagecoach i ytterligare 18 bussar för expresstrafik i Storbritannien.

Hybridbussar
Företaget räknar också med att senare i år beställa ett antal hybrid- och gasbussar. Redan idag är Stagecoach den operatör i Storbritannien som har flest hybridbussar i trafik, ca 180. Ytterligare 60 hybridbussar ska sättas i trafik i slutet av mars.

113 ADL Enviro 400 Dennis och Scania dubbeldäckare
98 ADL Enviro 300 Dennis och Scania enplansbussar
140 ADL Enviro 200 Dennis midibussar
1 Optare Versa midibuss
32 Optare Solo minibussar
10 Plaxton Panther Volvo B13R
8 Plaxton Elite Volvo B13R
10 Plaxton Elite Volvo B11R
10 Van Hool Altano TDX 21, vänsterstyrd
10 Van Hool Astromega dubbeldäckade sovbussar

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)