Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårbundet farligast i kollektivtrafiken

Säkrast i kollektivtrafiken i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Bussen är säkrast, lokalbanorna farligast i kollektivtrafiken i Storstockholm, skriver Svenska Dagbladet som har gjort en genomgång av dödsolyckorna i huvudstadsområdets kollektivtrafik.

Roslagsbanan, som går från Östra station och till de nordöstra förorterna till Stockholm, är farligast. Där har 20 människor mist livet de senaste tio åren enligt SvD:s genomgång.

Tidiningen har via Transportstyrelsen tagit fram olycksstatistik för SL:s (Storstockholms Lokaltrafik) olika trafikslag från 2003 och framåt. I absoluta tal dör visserligen fler människor i olyckor på tunnelbanan än på lokalbanorna. Men ser man till antalet personkilometer är risken för dödsolyckor störst på lokalbanorna, dvs Tvärbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan.

Resultatet av genomgången visar att busstrafiken har den minsta andelen dödsolyckor, och har fyra gånger lägre dödsfallsrisk än hela spårtrafiken. Lokalbanorna har mer än dubbelt så hög dödsfallsrisk jämfört med tunnelbana, och åtta gånger högre än buss.

Och det är till två av lokalbanorna, Saltsjöbanan och Roslagsbanan som  dödsfallen koncentreras med nio respektive 20 döda under en tioårsperiod.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Tro på allt SvD skriver rakt av, eller tänka till innan?
    http://savenfjord.blogspot.se/2013/01/journalistik-ohederlighet-eller-ren-och.html

    • Om X antal fotgängare dör på övergångsställen därför att de blir påkörda av bilar – är det då fotgängaren eller bilen som är farlig? Det är samma enkla logik här. Om man tänker till.

  2. Det är så att minst 75 % av antal påkörda i spårtrafik är rena självmord. Resten är vanligen folk som inte sett rödljus eller korsat spår där de inte fått. Det finns inga omkomna passagerare på SL:s banor det senaste 10 åren.

Lämna ett svar till ulo Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)