Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholmskommun har tröttnat på Arrivastrul

Det var glada miner och bandklippning när Arriva den 7 januari tog över trafiken på ett stort antal busslinjer i norra Stockholm. Sedan dess har problemen hopat sig. Från vänster: Peter Rosén, SL; Niclas Blomqvist, Arriva; Nicklas Mattsson, Arriva; Roman Mihelic, Arriva; Anna Mostert, SL; Hans Nilsson, Arriva. Foto: Peo Bengtsson.

En av de kommuner som berörs av Arrivas övertagande av kollektivtrafiken i nordöstra Storstockholm har nu tröttnat på de ständiga problemen i busstrafiken.

Det är Österåkers kommun, där kommunledningen vill ha besked från Arriva och Storstockholms Lokaltrafik, SL, om när det ska bli ordning på busstrafiken som många karakteriserar som kaosartad.

Det var den sjunde januari som Arriva tog över driften av kollektivtrafiken i nordöstra Storstockholm som ett resultat av att företaget år 2011 hade vunnit SL:s så kallade E20-upphandling.

Sedan dess har det varit stora problem med busstrafiken i området. Förseningar och uteblivna bussar har tillhört vardagen för kollektivresenärerna.

– Ett visst överseende med intrimningsproblem får man kanske ha med en ny entreprenör, men att bussar till och med uteblir är inte acceptabelt.

– Förklaringen att det är IT-system som krånglar är heller inte acceptabel då dessa system rimligen borde ha testats innan man övergick till skarpt läge, säger kommunalrådet Michaela Fletcher Sjöman (M) som också är ordförande i kommunstyrelsen i Österåker.

Till SvT:s regionala nyhetsprogram ABC säger hon att Österåker vill ha en åtgärdsplan från Arriva för att lösa problemen.

– 60 procent av Österåkersborna arbetar eller studerar utanför kommunen och många är beroende av att kollektivtrafiken fungerar.

En bussförare som ABC intervjuat beskriver situationen som kaos.

– Det är ingenting som fungerar, säger han.

– Vi i kommunledningen är oroliga för våra kommuninvånares skull. Vi vill verka för att så många som möjligt väljer kollektiva färdmedel, för att avlasta en redan hårt belastad biltrafik och för att värna om miljön. Då är det så klart av allra högsta vikt att kollektivtrafiksystemet fungerar, menar kommunalrådet Michaela Fletcher Sjöman.

Det var i november 2011 som det blev klart att Arriva hade vunnit den stora, så kallade E20-upphandlingen i Storstockholm. Upphandlingen var uppdelad i två block. Arrivas vinnande bud väckte stor uppmärksamhet och mycket diskussion i branschen. I det ena blocket var nämligen skillnaden mellan Arrivas vinnande bud och tvåan 24 procent, i det andra blocket hela 33 procent.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)