Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Blekingebussar bäst, Norrland sämst på tillgänglighet

Blekinges bussar hade den bästa tillgängligheten i Sverige för funktionsnedsatta personer förra året. Foto: Ulo Maasing.

Trots att kraven på tillgänglig kollektivtrafik är samma i hela landet är skillnaderna stora mellan olika regioner. Det framgår av den senaste upplagan av myndigheten Handisams uppföljning av funktionshinderpolitiken. Uppföljningen gäller läget 2012 och visar att Blekinge är bäst i Sverige när det gäller tillgängliga bussar i kollektivtrafiken. I botten ligger de båda norrlandslänen Norrbotten och Västerbotten.

Att en buss är tillgänglig innebär attdet finns rullstolsplats och ramp eller lift, liksom att bussen har automatiskt hållplatsupprop, både i ljud och text.

Här är tillgänglighetstoppen för 2012, län för län. Siffran anger andel tillgängliga bussar i procent av samtliga bussar i kollektivtrafiken.

Blekinge län 83
Skåne län 77
Västra Götalands län 76
Uppsala län 75
Gotlands län 74
Stockholms län 70
Västmanlands län 68
Dalarnas län 67
Jönköpings län 62
Kalmar län 59
Hallands län 50
Kronobergs län 35
Östergötlands län 32
Gävleborgs län 31
Södermanlands län 31
Örebro län 31
Västernorrlands län 23
Jämtlands län 22
Värmlands län 22
Norrbottens län 15
Västerbottens län 13

Handisam är en myndighet med uppgift att samordna handikappolitiken och stödja myndigheter, organisationer, företag, kommuner och landsting i deras tillgänglighetsarbete.

Nästan två miljoner människor i Sverige har någon form av funktions­ nedsättning. Det kan till exempel handla om begränsad rörelseförmåga, läs­ och skrivsvårigheter, funktionsnedsättning till följd av psykisk ohälsa samt nedsatt syn eller hörsel.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Och hur många hållplatser är tillgänglighetsanpassade, speciellt i landsbygdstrafik?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)