Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dramatisk ökning av klagomålen sedan Arriva tog över

Knappt hälften av avgångarna går i tid och klagomålen har ökat med mer än 700 procent sedan Arriva tog över en stor del av kollektivtrafiken i norra Storstockholm. Det visar en utredning som Storstockholms Lokaltrafik, SL, har gjort. Det rapporterar SvT:s regionala nyhetsprogram ABC.

Under de senaste åren har SL fått in omkring 200 klagomål per miljon resenärer i den aktuella trafiken. Hittills i år har man fått in 1348 klagomål per miljon resenärer.

– Det här är utanför alla rimligheters gränser så Arriva måste ju skärpa sig. Och skärpa sig betydligt i hur man ser till att leverera tjänsterna till resenärerna, säger SL:s vd Anders Lindström till ABC.

Ett av de garage som Arriva tagit över, Råstagaraget i Sundbyberg, fick på torsdagen besök av Arbetsmiljöverket. Verket slår fast att arbetsmiljön för förarna måste bli bättre.

Åsa Larsson, arbetsmiljöinspektör på arbetsmiljöveket, säger till SR P4 Radio Stockholm att förarnas arbetsvillkor måste utformas i samarbete med skyddsombuden, något som idag inte fungerar. Det handlar bland annat om bättre körtider och arbetsscheman.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Klagomål den 18/4- 16 kl. 18:20 busschauffören pratar oavbrutet i telefon på ett främmande språk fr Danderyds sjukhus mot ÅKERSBERGA – Linanäs!!! Helt oansvarigt och trafikfarligt!! Ni måste prata om regler med era chaufförer- de har ansvar för många människors liv!! Med vänlig hälsning, SaraLisa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)