Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europa frånkört med trådlösa elbussar

De konventionella stadsbussarna (här en Hyundai Super Aero City) i Gumi får i sommar sällskap av trådlöst laddade elbussar. Foto: Ktneap/Creative Commons.

Utvecklingen mot eldriven busstrafik i städerna går nu i rasande fart – och snabbast går det inte överraskande i Asien. Redan i juli kommer de två första trådlöst laddade elbussarna i världen att sättas i reguljär trafik. Det sker i den sydkoreanska staden Gumi som ligger sydost om huvudstaden Seoul och har ca 390 000 invånare.

Det är KAIST, Korea Advanced Institute of Science and Technology, som har utvecklat bussar för induktiv laddning, OLEV (On-Line Electric Vehicle). Redan år 2010 utsågs KAIST OLEV till en av de 50 främsta uppfinningarna i världen av Time Magazine.

Till skillnad från andra batteribussar som behöver laddas  regelbundet vid ändhållplatser och i depåer fungerar induktiv laddning så att batterierna laddas trådlöst vid exempelvis hållplatser, trafikljuseller till och med kontinuerligt under färd. Det gör att bussarnas batterier kan göras billigare och mindre än på vanliga batteribussar.

KAIST och Gumi kommer således ett år innan premiären i Europa för induktivt laddade elbussar i reguljär trafik, vilket vi nyligen rapporterade om. I Europa kommer den tyska staden Mannheim att under andra kvartalet nästa år sätta in två sådana bussar, byggda med Bombardiers Primoveteknik.

KAIST uppger att man har utvecklat en egen teknik för induktionsladdning och att den ger en verkningsgrad på 75 procent för den induktiva kraftöverföringen. Det gör enligt KAIST systemet kommersiellt bärkraftigt.

Så här fungerar OLEV. Kraft från stadens vanliga elnät omvandlas till ett magnetfält.På bussen finns en enhet som absorberar magnetfältet och omvandlar det på nytt till el. Illustration: KAIST.

Testlinjen, som ska trafikeras av två OLEV-bussar, är 24 kilometer lång. Arbetena med infrastrukturen började den här månaden.

Kraften hämtas från det vanliga elnätet i staden. Nedgrävda magnetslingor i körbanan överför elektricitet trådlöst till bussens batteri som kan laddas kontinuerligt under färd.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)