Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flopp för gotländsk bussatsning

Antalet betalande resenärer i kollektivtrafiken på Gotland skulle öka med 40 – 60 procent på tre år. Av det blev intet. Nu skärs trafiken ner istället. Foto: Ulo Maasing.

Den stora kampanj, ”Klimatresenären” som bedrevs på Gotland år 2007 –2010 har nu, några år senare, visat sig bli en flopp. Av ambitionen att på tre år öka beläggningen i kollektivtrafiken 40 – 60 år har det just inte blivit något. Istället står nu busstrafiken på Gotland inför nerskärningar eftersom kommunen måste spara en miljon inom kollektivtrafiken under det här året.

Klimatresenären var ett informationsprojekt under tre år som skulle leda till en högre beläggning på kommunens kollektivtrafik, minska utsläppen av koldioxid från fossila bränslen samt öka folkhälsan genom att människor rörde sig mer, bland annat genom att fler skulle cykla istället för att ta bilen.

Redan när projektet avslutades konstaterade kommunen i en utvärdering att man endast hade sett en svag ökning av de betalande resenärerna i kollektivtrafiken.

– Att få allmänheten att välja bussen framför bilen på Gotland är ett svårt och långsiktigt arbete som kräver stark politisk vilja och djärva beslut, konstaterades det i projektets slutrapport.

Uppenbarligen saknas den starka politiska viljan och de djärva besluten eftersom Gotland nu väljer att skära ner busstrafiken.

Ekostrategen Helena Andersson säger till SR P4 Radio Gotland att dagens livsstil gör det svårt för många att åka buss.

– Den livsstil vi har idag kräver mycket bilåkande. Många ska ta sina barn till dagis, och sedan fortsätta till jobbet efteråt. Det kan vara svårt att lösa med bussen.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)