Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommunal vill ta brödet ur munnen på chaufförer i beställningstrafik.

Fackförbundet Kommunals krav inför årets avtalsrörelse är uppseendeväckande och innebär att man tar brödet ur munnen på bussförare som kör i beställningstrafik. Det verkar som om Kommunal inte vet hur verksamheten i beställningstrafiken fungerar. Det skriver P-O Ängegärd, bussförare från Aneby i Småland.

Att en rast måste vara minst 45 min istället för EU:s 30 min är också ett exempel på stolligheter från den som inte har kännedom om beställningstrafiken. Resenärerna upplever redan nu att en rast på 30 min är i längsta laget när man står på Trafikverkets rastplats och det enda som finns där är tre rostfria toaletter och ett par bänkar. Efter 20 min har alla kissat färdigt och vill åka, skriver P-O Ängegärd.

 

I de avtalskrav som kommunal tar med sig till förhandlingarna inför det nya avtalet finns ett par regler som i allra högsta grad är uppseendeväckande.

Varför vill kommunal ha strängare regler för kör- och vilotider än de gemensamma regler som gäller för EU?

I avtalskraven finns ett krav på minst 11 tim sammanhängande dygnsvila samt ett krav på att en rast måste vara minst 45 min.

Det kanske kan vara bra för chaufförer i linjetrafik, det vet jag inget om för det är inte mitt område. Jag kör beställningstrafik och kan endast uttala mig om det.

EU-reglerna ger oss möjlighet till 9 tim dygnsvila vid flera tillfällen under veckan. Då hinner man åka på morgonen för att samla upp resenärer, göra en rejäl dagsetapp/dagsutflykt, äta middag och komma tillbaka hem eller till hotellet.

En förlängd dygnsvila gör att resorna antingen måste kortas, eller att man måste ha avlösningschaufförer till hands på alla möjliga och omöjliga ställen. Inte alltid så smidigt vid beställningstrafik i utlandet.

Avtalskravet innebär förkortad arbetstid = avlönad tid  för oss chaufförer. Det vill säga mindre i lönekuvertet. Beställningstrafiken är säsongsberoende. Vi behöver alla timmar vi kan få under säsongen för att årsarbetstiden ska bli lagom. I januari vill ingen åka buss, då blir det heller inga timmar för beställningschaufförer. Nu vill kommunal ta bort de timmar vi faktiskt kan få under högsäsongen. I vems intresse är det? Inte i chaufförernas.

För våra arbetsgivare innebär krav på längre dygnsvila att man får en sämre konkurrenssituation gentemot andra företag. Vi som finns i beställningstrafiken vet att vi konkurrerar med bolag från andra länder som har andra lönevillkor än svenska bolag.

Titta i Stockholm var bussarna kommer ifrån som kör asiater och andra incoming turister. Ska våra arbetstidsvillkor vara hårdare än EU-reglerna så är vi snart borta ur leken. Och det kanske är syftet – för då behöver ju kommunal inte arbeta med beställningstrafiken längre, utan kan koncentrera sig på linjetrafiken.

Att en rast måste vara minst 45 min istället för EU:s 30 min är också ett exempel på stolligheter från den som inte har kännedom om beställningstrafiken. Resenärerna upplever redan nu att en rast på 30 min är i längsta laget när man står på Trafikverkets rastplats och det enda som finns där är tre rostfria toaletter och ett par bänkar. Efter 20 min har alla kissat färdigt och vill åka.

Det går att förstå och förklara att EU-reglerna kräver 30 min sammanhängande rast. Men hur populärt blir det om vi säger att EU fordrar 30 min rast, men facket kräver 45 min, så vi får stanna ytterligare 15 min….

Det verkar ju som kommunal inte har någon kännedom om hur verksamheten fungerar i beställningstrafiken. Det nuvarande avtalet är ett tydligt tecken på det. Det är fullt av oklarheter och tolkningssvårigheter.

Försök istället att harmonisera kollektivavtalet för beställningschaufförer med den befintliga lagstiftningen om kör- och vilotider. Använd samma definitioner av arbete, körtid, övrigt arbete, tillgänglighet och rast och vila som EU-reglerna har. Och framförallt – tvinga inte oss i Sverige att arbete med villkor som är hårdare än de gemensamma EU-reglerna.

Hur kommunal handskas med linjetrafiken är en annan fråga, och i den är jag inte kompetent att uttala mig.

P-O Ängegärd
Aneby

Vi tar gärna emot Dina kommentarer och synpunkter. Använd kommentarsfältet nedan!

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)