Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ministern efterlyser mer konkurrens i kollektivtrafiken

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd manar myndigheter och länstrafikbolag till skärpning. Foto: Ulo Maasing.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) efterlyser i en debattartikel i Dagens Samhälle på torsdagen mer konkurrens i kollektivtrafiken. ”Regeringens uppfattning är att konkurrensen måste öka inom kollektivtrafiken. Först när fler vill tävla om att förbättra människors vardagsresande kan kvaliteten öka och kostnaderna minska”, skriver Catharina Elmsäter-Svärd. I debattartikeln läxar ministern i praktiken upp myndigheter och länstrafikbolag som sätter käppar i hjulet för den kommersiella trafiken.

Hon skriver artikeln inför den tvådagarskonferens som Svensk Kollektivtrafik och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) arrangerar under torsdag-fredag för de regionala kollektivtrafikmyndigheternas och länstrafikbolagens presidier.

Mot bakgrund av att kollektivtrafiklagen nu har varit i kraft över ett år skriver infrastrukturministern:

– För resenärerna måste utvecklingen på sikt leda till fler resealternativ och ökad valfrihet. Resenärerna måste lätt och fritt kunna kombinera olika delar av utbudet på marknaden till just sin resa. Det ska vara enkelt för resenären att kunna planera sin resa även om den innefattar mer än ett transportslag eller fler än en operatör.

I praktiken ger hon därmed en känga åt bland andra Storstockholms Lokaltrafik (SL) och Västtrafik som har kastat ut kommersiell busstrafik ur sina reseplanerare. Ministerns föga inlindade kritik riktas också mot att kommersiell trafik har svårt att få använda terminaler, infosystem och betalsystem som kontrolleras av samhället.

- Kollektivtrafik som är efterfrågad av resenärerna är viktig oavsett vem som tillhandahåller den. Kollektivtrafik är ingen tjänst som bör ransoneras eller enkom upplåtas åt det offentliga. För att främja fler resalternativ och underlätta för resenärerna att byta mellan olika trafikslag och operatörer kommer bland annat frågan om friare tillträde till bussterminaler och hållplatser att vara viktig, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.

Läs också vår intervju med BR:s ordförande John Strand om hur myndigheter aktivt motarbetar lagen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är MYCKET MÄRKLIGT att just C. Elmsäter-Svärd efterlyser mer konkurrens… Hon har ju, genom att ändra reglerna för ”Miljözon”, minskat möjligheterna att göra kollektivtrafiken billigare. Förr kunde äldre, befintliga dieselbussar köras på ultra-rena syntet-drivmedel. Det var både billigare än att köpa nya fordon och det gav renare avgaser. Och fungerade praktiskt. På riktigt. Vid stadskörning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)