Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nolltaxa annorlunda bestraffning för Arriva

I Derby i England tvingas Arriva låta resenärerna på två linjer åka gratis kvällstid under ett helt år. Foto: Arriva.

Medan problemen fortsätter för Arriva i norra Storstockholm och relationerna mellan förare och företag hårdnar har Arriva i Storbritannien bestraffats på ett annorlunda sätt. I Derby i norra England tvingas företaget låta resenärerna åka gratis på två busslinjer under tolv månader som straff för att bolaget inte följt gällande regler.

Den trafik det handlar om körs på rent kommersiell grund eftersom busstrafiken i Storbritannien utanför London är helt avreglerad sedan många år. Men operatörerna får inte ändra eller lägga ner trafik hur som helst utan att i god tid informera om det.

Arriva ansåg inte att två av dess busslinjer, 44 och 45, i Derby hade tillräckligt god lönsamhet. Man beslöt då att korta av linjerna, så att resenärerna skulle få byta till andra bussar längs vägen. Istället för att köra fram till busstationen i Derby började bussarna vända på en annan plats i staden, varefter passagerarna tvingades att byta till en annan av företagets busslinjer.

Men information om förkortningen av linjen lämnades inte inom lagstadgad tid, vare sig till myndigheterna eller resenärerna.

Beverly Bell, Traffic Commissioner (ungefär en kombination av trafiklandstingsråd och länstrafikchef) i nordvästra England har nu beslutat att Arriva ska bestraffas genom att man under tolv månader inte får ta betalt av de resenärer som åker med de båda linjerna med ankomst till Derby efter klockan 19 på kvällen.

Enligt brittiska Bus People medgav Arrivas regionchef att man hade ”gjort sig skyldig till en hel katalog med fel och att han inte njöt av att sitta och lyssna till Arrivas misslyckanden.”

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)