Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya, tydligare miljözonsregler: Endast ålder eller utsläppsklass avgör

Regeringen beslutade på torsdagen om nya regler för landets miljözoner. I praktiken innebär de nya reglerna stopp för att kunna köra bussar som är för gamla för miljözonerna med hänvisning till att man har exempelvis EcoPar i tanken. Endast fordonets ålder eller utsläppsklass ska avgöra. De nya reglerna träder i kraft 1:a september 2013.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver infrastruturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) och Stockholms centerpartistiske stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö att dagens bestämmelser är otydliga och lämnar utrymme för olika tolkningar av vilka tunga fordon som omfattas.

– Vissa tolkar bestämmelserna som att det räcker att byta till ett annat bränsle än konventionell diesel. Detta har fått till följd att äldre fordon med sämre utsläppsegenskaper kommit att trafikera miljözonerna, skriver de båda och fortsätter:

– Polisen har också svårigheter att kontrollera efterlevnaden, vilket både kan leda till en sämre miljö och en snedvriden konkurrens.

Det har bland annat lett till att polisen haft svårt att kontrollera en del utländska turistbussar som körs i miljözonerna, samtidigt som även en del svenska bussbolag har kört där med gamla bussar och hänvisat till att man kör på exempelvis EcoPar.

Nu slår regeringen fast att det är fordonets ålder eller utsläppsklass som avgör om det får köras i en miljözon.

Fordon som är typgodkända för att köras på etanol eller gas undantas från miljözonsreglerna.

Kravet på att ha ett särskilt miljöklassmärke på ett fordon som körs i en miljözon tas bort.

Inte heller behöver förare som kör ett fordon vars motor anpassats till lägre utsläppsnivåer i framtiden ha med sig ett dokument som visar detta. Informationen kan utläsas från fordonsregistret.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Vi kan väl konstatera att den nya reglerna för ”Miljözon” inte har någotning alls med ”Miljö” eller ” avgaser” att göra överhuvudtaget… I texten ovan står det: ”Detta har fått till följd att äldre fordon med sämre utsläppsegenskaper kommit att trafikera miljözonerna”. Nej, äldre buss + lastbil som körs på ultra-rena drivmedel som inte ger upphov till sot har bätte utsläppsegenskaper än nyare bussar och lastbilar. De äldre bussarna och lastbilarna har mycket lägre utsläpp av NO2. De som ville ändra reglerna för ”Miljözon” hänvisade just till att de ville ha mindre NO2 i stadsluften… När de äldre lastbilarna även körs på ultra-rena drivmedel, syntetiska paraffinoljor av typen EcoPar (GTL-drivmedel), HVO eller BTL som uppfyller den tekniska standarden EN15940, får de låga utsläpp av sot. Det kan ses på de äldre bussarnas opacitetsvärden (Miljökontrollparametrar eller k-värde) som mäts på Bilprovningen en gång per år. De får samma opacitetsvärden som nya EURO5-bussar, som körs i ”Miljözon”. Som bonus fås mycket lägre halter av giftiga och cancerogena kolväten i avgaserna. Något som nya bussars katalysatorer INTE kan trolla bort från avgaserna. Frågar man den svenska statens expertmyndighet m.a.p. avgaser, så är det giftiga kolväten som är det största problemet med dieselavgaser. De ger upphov till långsiktiga hälsoproblem. Sot är egentligen inget problem, om det inte är giftiga kolväten absorberade på sotet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)