Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ras i försäljningen av SMS-biljetter

I Östergötland är försäljningen av SMS-biljetter nere på 20 procent av den tidigare nivån. Foto: Ulo Maasing.

Sedan reglerna för SMS-biljetter ändrades den första februari och kunderna måste registrera sig har försäljningen rasat enligt rapporter från olika håll i landet. Östgötatrafiken uppger på tisdagen att man nu säljer ungefär en femtedel så många SMS-biljetter som tidigare.

Försäljningen är ca 700 SMS-biljetter om dagen jämfört med runt 3500 tidigare. Östgötatrafiken har i dagsläget ca 10000 registrerade kunder.

– Det tillkommer nya registrerade kunder varje dag i en jämn takt och med tiden kommer därför sannolikt försäljningen återigen att öka, även om den kanske inte når upp till samma nivå som tidigare, säger Paul Håkansson, vd på Östgötatrafiken.

Resandet i sig minskar inte totalt sett utan Östgötatrfiken ser istället ökningar i försäljning av andra biljetter såsom enkelbiljetter, 30-dagarsbiljetter och andra periodbiljetter. Man uppger också att tjänsten för att beställa en SMS-biljett fungerar bra i Östergötland.

I Storstockholm har försäljningen rasat till en tredjedel av tidigare nivå, uppger TT.

I Skåne såldes tidigare omkring 9000 SMS-biljetter om dagen. Under februari har den siffran halverats.

Innan det nya systemet infördes den 1 februari sålde SL 30 000 SMS-biljetter per dag. Den siffran är nu nere på 10 000 SMS-biljetter per dag.

Samtidigt har Datainspektionen nu börja intressera sig för SMS-biljetterna uppger Handelsbanken TV.  Inspektionen konstaterar att kravet på registrering för att kunna köpa biljett innebär att fler får tillgång till personuppgifter och att det kan utgöra ett hot mot den personliga integriteten.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)