Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trådlösa elbussar i reguljär stadstrafik nästa år

Elbussar som drivs helt trådlöst introduceras under andra kvartalet nästa år i den tyska staden Mannheim. Det är en av innerstadslinjerna i Mannheim, linje 63, som kommer att köras med den teknik som spårvagns- och tågtillverkaren Bombardier har utvecklat, Primove.

Bussarna på linjen kommer att laddas induktivt, alltså helt trådlöst, medan passagerarna stiger på och av vid hållplatserna längs linjen.

Bakom satsningen står regionaltrafiken i Mannheimområdet, Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV), tillsammans med Bombardier.

Den tyska regeringen stöttar utvecklingsprojektet med 3,3 miljoner euro (ca 28 miljoner SEK). Det tillkännagavs vid en konferens i Berlin på måndagen på temat ”Elbussar –framtidens marknad”.

Rainer Bomba, statssekreterare i det tyska kommunikationsdepartementet, slog på konferensen fast att den tyska regeringen ser det som en högt prioriterad uppgift att stötta utvecklingen av alternativa drivtekniker.

– Vi vill göra Tyskland till en ledande leverantör, men också marknad för elektromobilitet, sa Bomba.

Under försöket i Mannheim kommer två helt eldrivna och induktivt laddade bussar att gå i daglig trafik under tolv månader på Mannheims linje 63. Båda bussarna är tillverkade av schweiziska Hess och försedda med Bombardiers nya drivlina MITRAC e-bus för stadsbussar.

Förutom bussarna kommer också en skåpbil med samma drivteknik att testas som servicefordon åt RNV.

Syftet med projektet är att testa den nya teknologin under verkliga förhållanden för att visa att en övergång till elektromobilitet fungerar.

Tekniken bygger på att bussarna drivs med batterier som laddas automatiskt vid hållplatserna, medan passagerare stiger av eller på. Laddning kan ske också när fordonen är i rörelse och passerar ”laddstationerna”.

Under fordonet finns utrustning som genererar elström i kablar som finns i moduler som är placerade under asfalten. Där skapas ett magnetfält som gör det möjligt att föra över elström trådlöst. Ingen utrustning ovan jord behövs.

Enligt Bombardier är systemet mycket okänsligt för väder, snö, is mm. Inte heller skapar det farliga magnetfält som kan störa pacemakers eller elkänsliga personer.

Tekniken har vuxit fram ur Bombardiers spårvagnsverksamhet, men företaget har konstaterat att det har ett användningsområde för såväl bussar som för minibussar, skåpbilar och i förlängningen också personbilar.

Så här fungerar tekniken i enkelhet. Videon är producerad av Bombardier.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)