Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafiks ”dödslista” klubbad – men mer nerskärningar väntar

Västtrafiks styrelse har nu klubbat stora nerskärningar i trafiken – och mer kommer. Foto: Ulo Maasing.

Västtrafiks styrelse har nu klubbat vilka busslinjer i Västra Götaland som ska läggas ner eftersom man anser att de har för få resenärer. Nerdragningarna, av Västtrafik kallade effektiviseringar, innebär att Västtrafik på årsbasis sparar 37 miljoner kronor. Men Västtrafik aviserar redan nu att fler nerskärningar kommer eftersom man av kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland har fått i uppdrag att göra nerskärningar motsvarande 70 miljoner kronor på helårsnivå. Västtrafik säger också upp samarbetet med Swebus om Swebuslinje 830 mellan Jönköping och Göteborg. Där har Västtrafik köpt platser på bussarna men nu är det slut med det.

Grunden för Västtrafiks arbete har varit den modell för lågfrekvent resande som Västtrafiks styrelse tidigare antagit. För att räknas som lågfrekvent ska en busslinje ha färre än 8 resenärer per tur och en kostnadstäckningsgrad på under 33 procent. Dagens beslut omfattar linjer som ligger väl under gränsen för lågfrekvent resande.

–  Det ligger i vårt uppdrag att kontinuerligt se över verksamheten så att vi använder skattemedlen på bästa sätt. Det är varken ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att köra runt med nästan tomma bussar, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

Eftersom de beslutade nerskärningarna av lågfrekventa linjer inte når upp till målet på 70 miljoner kronor på helårsnivå krävs ytterligare åtgärder för att nå balans i budget för både 2013 och 2014. Arbetet med att ta fram dessa åtgärder kommer att påbörjas omgående, framhåller man på Västtrafik.

Här är de nu beslutade nerskärningarna i trafiken:

124 Hjuvik – Volvo Torslanda, läggs ner;
294 Björkö samhälle – Framnäs – Gröneviks färjeläge, alla lågtrafikturer dras in;
303 Ytterby – Staby – Kärna, nerdragen trafik kvällar och helger;
304 Ytterby – Kanehall – Kärna, endast fyra turer om dagen behålls;
313 Kärna korsväg – Kovikshamn – Vedhall – Kärna korsväg, läggs ner;
872 Hamburgsund – Heestrand – Brygge, fem av tolv dubbelturer dras in;
876 Tanumshede – Strömstad, första morgonturen och all helgtrafik dras in;
889 Rossö-Älgö-Nöddö-Överby-Strömstad, endast anropsstyrd trafik kvar, övriga turer dras in;
891 Tjärnö – Båleröd – Nöddö – Strömstad, helgtrafiken läggs ner, i övrigt minskning till tre dubbelturer och en anropsstyrd tur per vardag;
893 Krokstrand – Skee – Strömstad, anropsstyrda turer och två dubbelturer/vardag kvar, resten avvecklas;
896 Stationen – Odelsberg – Centrum – Kebal, läggs ner
50 Kinna – Assberg – Skene (Mark stadstrafik), all helgtrafik läggs ner, turtätheten minskas till timmestrafik utom under hlgtrafik då halvtimmestrafik behålls;
51 Kinna – Kinnaström – Kinnasten (Mark stadstrafik), läggs ner;
52 Kinna – Örby (Mark stadstrafik), nerdragningar som på linje 50;
53 Skene – Industrigatan – Kinna (Mark stadstrafik), läggs ner;
54 Kinna – Vårdcentralen – Kammarberg – Kinna (Mark stadstrafik), läggs ner;
70 Hester-Centrum-Paradiset-Centrum-Hester (Ulricehamns stadstrafik), turtäthet halveras till entimmestrafik. Helgtrafiken dras in.
72 Villastaden-Centrum-Fållan-Centrum-Villastaden (Ulricehamns stadstrafik), samma som linje 70;
372 Mollösund – Hälleviksstrand – Nösund – Varekil, två dubelturer/vardag och all helgtrafik dras in;
376 Svanesund – Vräland – Torp – Henån, tre turer/vardag dras in;
379 Henån – Torp – Myckleby – Svanesund, två turer/vardag dras in;
1 Centrum – Resecentrum – Sjukhuset (Falköpings stadstrafik), 2 Centrum – Resecentrum – Bestorp (Falköpings stadstrafik), 3 Resecentrum – Centrum – Ålleberg Center (Falköpings stadstrafik), minskad kvällstrafik;
316 Kungslena-Falköping, avvecklas;
133 Lidköping – Otterstad – Läckö, avvecklas. Linje 132 får två nya dubbelturer till Läckö slott sommartid.
9 Resecentrum – Simsjön (Skövde stadstrafik), avvecklas;
510 Mariestad-Ullervad/Tidavad, fyra dubbelturer dras in;
156 Bergsjön – Redbergsplatsen – Heden, läggs ner;
167 Gamlestadstorget – Lexby, trafiken halveras;
168 Gamlestadstorget – Skräppekärr, läggs ner;
122 Bollebygd – Töllsjö – Storskogen, läggs ner;
403 Erikstorp – Bollebygd, läggs ner, ersätts delvis av trafik på linje 404;
151 Bredared – Sandhult – Sandared, läggs ner;
157 Äspered–Dalsjöfors vårdcentral, läggs ner;
241 Herrljunga-Annelund-Floby, läggs ner;
530 Öxeryd – Aspen – Hulan – Almekärr – Lerum, minskad turtäthet, nerlagd helgtrafik;
564 Ödenäs – Hemsjö – Norsesund, minskas med två dubbelturer/dag;
551 Lygnö – Närsbo – Maryd – Alingsås, tio av 16 turer dras in;
554 Olofsered- Ödenäs- Alingsås, helgtrafiken läggs ner;
567 Bryngenäs- Torvmossen- Alingsåsterminalen, avvecklas;
579 Alingsåsterminalen – Kristineholm, endast fyra av elva turer kvar;
642 Trollhättan – Sollebrunnm hegtrafiken och sen kvllstur dras in;
546 Nossebro-Sollebrunn, tre av 17 turer behålls, övriga dras in;
826 (Lilla Ljundan) Stationen-Hälle-Lyckorna-Hummervägen-Stationen, vissa gturer behålls;
18 Sigelhults kyrkogård – Kampenhof (Uddevalla stadstrafik), läggs ner;
832 Brudås – Centrum – Munkeland – Stale, läggs ner;
866 Bohus Malmön – Amborseröd – Kungshamn, läggs ner;
729 Dals Rostock-Mellerud, läggs ner;
750 Dals Långed – Billingsfors – Bengtsfors, fem av tio turer försvinner;
754 Bruket- Sjukhuset-Bäckefors, läggs ner;
69 Gamlestadstorget – Östra sjukhuset, reducerad trafik;
63 Korsvägen – Centralstationen, läggs ner;
189 Marklandsgatan – Eklanda – Marklandsgatan, läggs ner;
361 Åstol – Dyrön – Tjörnekalv – Rönnäng, görs om till anropsstyrd trafik;
782 Hällesåker – Greggered – Fässbergsgymnasiet, läggs ner;
830 Swebus Express Jönköping – Göteborg, avtalet med Swebus sägs upp, resenärerna hänvisas till Swebus ´ biljetter eller till alternativ med Västtrafiks egna linjer;
Spårvagnstrafiken: En del av den planerade utökningen av spårvagnstrafiken i Göteborg i lågtrafik fryses tills vidare. På alla spårvagnslinjer tidigareläggs övergången till lågtrafik på kvällarna med en halvtimme.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Hur vore det om ni presenterade listan i nummerordning istället för denna obegripliga röra???

    • Hej!
      Listan presenteras i den ordning som Västtrafik själva har valt att presentera den, vilket jag antar är områdesvis.
      Mvh
      Ulo Maasing

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)