Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arrivatrafiken nu ”på acceptabel nivå”

SL-chefen Anders Lindström: Arriva har fortsatt förtroende i norra Storstockholm. Foto: SL.

Buss- och tågoperatören Arriva har SL:s fortsatta förtroende att köra trafiken i norra Storstockholm. Efter de inledande mycket stora problemen för busstrafiken i Norrort, har nu trafiken återgått till en acceptabel nivå. Det anser Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting sedan man har gjort omfattande mätningar av Arrivas trafik under vecka 10.

Den aktuella veckan utförde Arriva 99,14 procent av den beställda trafiken och punktligheten för ankomster låg på 86 procent. Det är ungefär på samma nivå som resultaten för trafikområdet tidigare år, uppger Trafikförvaltningen som är detsamma som Storstockholms Lokaltrafik, SL.

– Sammantaget visar siffrorna att busstrafiken nu har börjat återgå till det normala. Resultaten är dock fortfarande något i underkant av godkänt och vi kommer att fortsätta bevaka utvecklingen i Norrort tillsammans med Arriva, säger Trafikförvaltningens förvaltningschef Anders Lindström.

Antalet kundsynpunkter på busstrafiken i Norrort har minskat kraftigt de senaste veckorna. Under vecka 8 mottog SL:s kundtjänst över 1000 synpunkter. Vecka 10 hade antalet synpunkter minskat till 234 stycken.

– Det minskade antalet klagomål visar att även resenärerna upplever en bättre trafik. Men det kommer att ta tid och krävas fortsatta åtgärder för att återupprätta förtroendet för busstrafiken i Norrort, säger Anders Lindström.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Hej!
    Acceptabet nivå! Vilket ordbajseri!
    Jag bor i Vaxholm, har åkt kollektivt sedan 1995 till bl.a. Älvsjö under tiden som pendeltågen bytte operatör. Det var en eländig tid, på perrongerna klagade och pratade alla med varandra och uttryckte vårt missnöje. Många av oss ringde, mailade och skrev klagomål till SL och operatören. Svar: Goddag yxskaft! Till sist stod vi där på perrongerna och sa ingenting, för vi visste att det var lönlöst att lägga energi på att klaga. Gjorde man det till SL hänvisades man till ”operatören” som sa ”Ojdå, det ska vi titta på” och sedan hände ingenting. Det är likadant i Norrort nu med Arriva, uppgivenheten hos oss som försöker komma till jobbet i tid på morgonen. Anders Lindström åkte faktiskt 670 och talade med passagerare en eftermiddag när vi var på väg hem. Lysande men inte briljant. Han borde istället ha visat sig och åkt på morgonen mellan 0630-0700. För säkerhets skull hade han dessutom en bil som följde bussen. Säger väl en del. Att klagomålen miskat beror enligt min mening på att alla som nu klagat i 2 månader upptäcket att svaret bara blir, just det: Goddag Yxskaft! gett upp. Själv har jag börjat köra bil igen dagar när jag måste passa tider.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)