Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hård branschkritik mot Blekingetrafiken för omsättningskrav

Blekingetrafiken får hår kritik från bussbranschen för de omsättningskrav man ställer i den pågående upphandlingen av både linjetrafik och skolskjutsar. Foto: Ulo Maasing.

Blekingetrafiken, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Blekinge, får hård kritik från Bussbranschens Riksförbund, BR. Anledningen är att Blekingetrafiken i sin pågående upphandling av linjetrafik med buss och skolskjutsar kräver en minsta årlig omsättning för att få vara med och lägga anbud.

Tidigare har Skånetrafiken också haft liknande krav, men dem har man tagit bort.

– Eftersom vi vill vara en attraktiv samarbetspartner för marknaden och få så många aktörer som möjligt att vilja jobba tillsammans med oss väljer vi nu att ta bort omsättningskravet eftersom vi inser att det kan begränsa antalet anbud från mindre och medelstora trafikföretag, förklarade Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs, när man tog bort omsättningskravet vid trafikupphandlingar i Skåne.

BR:s vd Göran Forssén.Foto: Ulo Maasing.

Men  Blekinge har hittills framhärdat i ett sådant krav, vilket har fått BR att reagera.

I en debattartikel i Blekinge Läns Tidning på onsdagen riktar BR-chefen Göran Forssén nu hård kritik mot Blekingetrafiken.

– Genom att utestänga seriösa och kompetenta entreprenörer minskar konkurrensen, vilket står i strid med såväl kollektivtrafiklagens som konkurrenslagens anda. Med färre anbud riskerar kostnaderna för kollektivtrafiken att öka, vilket inte gynnar resenärerna och skattebetalarna i Blekinge, skriver han.

Göran Forssén pekar på att Blekingetrafikens omsättningskrav gör att bussbolag som under många år har kört en trafik med dokumenterat hög kvalitet nu stängs ute från upphandlingarna.

– Det är märkligt att Blekingetrafiken ställer krav på omsättning när exempelvis Skånetrafiken i år beslutat att ta bort ett sådant krav helt och hållet i syfte att bredda urvalet.

Forssén anklagar Bleingetrafiken för att diskriminera mindre bussbolag, liksom för att stänga ute bussföretag som inte tidigare har kört linjetrafik utan enbart annan trafik.

– Därmed riskerar man att stänga ute nya nya entreprenörer med nya innovativa och kostnadseffektiva koncept på marknaden, anser Göran Forssén.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)