Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesiska busstillverkare nu störst i världen

År 2012 dominerade för första gången någonsin kinesiska busstillverkare den globala bussmarknaden. Den mångåriga ettan Daimler Buses petades ner till en tredjeplats. Svenska Volvo och Scania finns alltjämt med på tio-i-topplistan över världens största busstillverkare, samtidigt som asiatiska tillverkare nu har fem av de tio platserna på listan. Det visar en djupgående studie av den internationella bussmarknaden som har gjorts av tyska SCI Verkehr GmbH: Buses – Global Market Trends.

Kinesiska Youtong är nu världens största busstillverkare och har detroniserat mångårige ettan Daimler Buses. Bild: Yutong.

Rapporten visar tydligt hur de asiatiska aktörerna snabbat vinner terräng och marknadsandelar.

Världens största busstillverkare, mätt i antalet levererade bussar, var i fjol kinesiska Yutong med 47474 sålda bussar. För två år sedan, 2010, hade Daimler Buses (Mercedes-Benz, Setra) förstaplatsen, men har nu petats ner på tredje plats på den globala tio-i-topplistan.

Daimler har också körts om av den likaledes kinesiska busstillverkaren King Long som i fjol sålde 33924 bussar medan trean Daimler nådde 32088 bussar.

SCI Verkehr konstaterar att världsmarknaden för bussar har återhämtat sig väl under de senaste två åren, även om marknaden fortfarande är svag i Europa och Nordamerika liksom i Brasilien som är den största bussmarknaden i Latinamerika.

Totalt ökade bussmarknaden i världen med hela 14 procent till nästan 500 000 bussar. Tillväxten skedde främst i Asien, framför allt i Kina och Indien. Förklaringen till den snabba ökningen i Asien ligger i en robust ekonomisk tillväxt, en snabb urbanisering och därmed också en kraftig satsning på kollektivtrafiken i städerna.

King Long, även det kinesiskt är nu världens näst största busstillverkare. Här en av King Longs turistbussar till brittiska bussbolaget Prospect. Foto: Ulo Maasing.

Kina stod för en massiv ökning av bussflottan och kinesiska busstillverkare svarade förra året för nästan 30 procent av alla nylevererade bussar. Indien, som också ökar snabbt, svarade för tio procent av den globala bussmarknaden.

Det betyder att tre kinesiska busstillverkare nu finns på listan över de tio största i världen. Förutom Yutong och King Long placerar sig Ankai på listans nionde plats, före Scania men efter Volvo.

De indiska busstillverkarna Tata Motors och Ashok Leyland är fyra respektive femma.

SCI Verkehr pekar i rapporten på att de asiatiska tillverkarna tills nyligen i stort sett har begränsat sin internationella expansion till utvecklingsländer i Asien och Stilla Havsområdet.

Men nu visar de ett ökat intresse för andra områden i världen. Det sker genom att man skaffar sig produktionsanläggningar i Afrika och Mellanöstern, men också genom ett ökat intresse för Europa och Nordamerika, inte minst för produktion och försäljning av batteribussar.

Rapporten varnar också för att de västeuropeiska busstillverkarna löper en ökad risk för att förlora terräng även på sina hemmamarknader. Man framhåller att den ekonomiska pressen på operatörerna, främst i kollektivtrafik, gör att dessa blir allt mer priskänsliga. Det öppnar betydande marknadsmöjligheter för busstillverkare i ett lägre kostnadssegment.

Den här utvecklingen speglas av den polska busstillverkaren Solaris som är en av de viktigaste utmanarna i Västeuropa och som nu är tredje största bussmärke i Tyskland efter Daimler och MAN.

Även de turkiska busstillverkarnas betydelse ökar. Temsa är nu fjärde största märke i Frankrike och har liksom BMC och Otokar under senare år etablerat försäljningsorganisationer i en rad västeuropeiska länder.

Diagrammet nedan visar de tio största busstillverkarna i världen år 2012 räknat i antal levererade fordon. Bild: SCI Verkehr GmbH.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)