Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Kostnadseffektivt att satsa på elbussar”

Det finska forskningsinstitutet VTT har utvecklat en elbuss som ska gå i trafik i Helsingforsregionen. Forskarna ser elbussar som en framtida exportmöjlighet för finskt näringsliv. Foto: VTT.

Det ansedda finska tekniska forskningsinstitutet VTT presenterade på tisdagen sin första, egenutvecklade elbuss. Bussen är utvecklad av experter vid VTT och Aaltouniversitet i Helsingfors och är en av flera elbussar från olika tillverkare som ska testas i trafik i Helsingforsområdet. En särskild utmaning är att utveckla bussen så att den tål såväl hårda vintrar som stora temperaturskillnader. Bussen är en del av det ambitiösa eBus-projektet i Helsingfors.

Helsingforsregionens trafik HRT svarar för kollektivtrafiken i den finska huvudstadsregionen. Man har som ambition att minska utsläppen av farliga partiklar och kväveoxid med 80 procent fram till år 2018.

Den buss som VTT (tidigare Statens tekniska forskningscentral) visade för media på tisdagen är en av de elbussar som ska testas i Helsingforsförorten Esbo.

–  Elbussarna är billiga i drift, säger Nils-Olof Nylund forskningsprofessor på VTT, till Hufvudstadsbladet. Det är kostnadseffektivt att satsa på elbussar, även om själva tillverkningen är dyrare.

På VTT tror man på möjligheterna att exportera tekniken.

–  Vi har allt kunnande som behövs så det är det vi hoppas på, säger Nils-Olof Nylund till det finska radio- och tvbolaget YLE.

Han menar att det kommer att finnas konkurrenskraftiga elbussar på marknaden inom tre år vilket betyder att det gäller att hänga med i den första vågen. Elbussar utvecklas betydligt snabbare än elbilar.

Den stora utmaningen är enligt forskarna på VTT de kalla vintrarna som har skapat problem för den första elbussen i projektet. I slutet av november började  nämligen HRT att testa den första helt eldrivna bussen i trafik, bland annat på linje 11 i Esbo. Trafiken körs av Veolia Transport.

Denna första buss är en portugisisk Caetano 2500EL som kommer att köras under ett treårigt försök, både under sommar- och vinterförhållanden.

– Tills vidare är det möjligt att ladda bussen endast på Veolias depå. Med en laddning kan man köra ungefär 120 kilometer. Själva laddningen tar några timmar, uppger Sven Nyholm, trafikchef på Veolia.

Det finska eBus-projekt är ett samarbetsprojekt där HRT och Veolia Transport Finland ingår liksom VTT, Kommunikationsministeriet, Metropolia Yrkeshögskola, Esbo stad, Tekes, Fortum och flera utrustningstillverkare. Avsikten är att testköra fyra till sex elbussar från olika tillverkare i den finska huvudstadsregionen under de närmaste åren.

Även svenska Hybricon var tänkt att delta i försöket.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)