Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Exit Veolia Transport – och sedan?

Veoliabussar i Linköping. Men till vilken ägare är de på väg? Foto: Ulo Maasing.

Den senaste tiden har Veolia Transport informerat sina samarbetspartners i Sverige och Finland om att verksamheten ska säljas under året. Samtidigt har jakten på nya ägare börjat. Att det nu har blivit offentligt att Veolia Transport i Sverige och Finland nu verkligen är till salu kommer knappast som någon överraskning.

Men vad kommer istället? Det mesta tyder på att de statliga, utländska aktörerna blir ännu mer dominerande på svensk bussmarknad.

Veolia Transports verksamhet på våra breddgrader har inte direkt varit någon guldgruva för de franska ägarna Veolia Transdev. 2011 var resultatet efter finansnetto för Veolia Transport Sverige 288 illröda miljoner. Året innan var motsvarande siffra ett minus på 82 miljoner.

Nu skär ägarna VeoliaTransdev bort en hel del av sin verksamhet utanför Frankrike. Siktet är inställt på att man i framtiden ska finnas på betydligt färre marknader än idag. Bland annat är Arrivas ägare Deutsche Bahn i långt gångna förhandlingar om att ta över VeoliaTransdevs busstrafik i östra Europa.

I vårt närområde har koncernen under de senaste åren lämnat både Danmark och Norge sedan man misslyckats få lönsamhet i verksamheten där. När Veolia 2007 drog sig ur Danmark var man landets näst största bussföretag. Verksamheten togs över av Arriva som i ett slag fick 50 procents marknadsandel av dansk kollektivtrafik på väg.

2011 var det så dags för Veolia att kasta in vantarna  i Norge. Köpare var bland andra tidigare chefer i Veolia Transport Norge samt den luxemburgbaserade infrastrukturfonden Cube Infrastructure SCA. Affären blev klar i början av maj 2011 och i samband med ägarskiftet bytte Veolia Transport Norge namn till Boreal Transport Norge.

Nya statliga aktörer
VeoliaTransdev har siktet inställt på att nya ägare ska ha tagit över i Sverige och Finland innan årsskiftet. Frågan är vem som vill ta över.

Den mångfacetterade och omfattande verksamheten gör att antalet tänkbara köpare är begränsat. Man kan nog lugnt räkna med att de andra stora aktörerna på marknaden seriöst räknar på en affär, det vill säga förutom Nobina även norska statliga Nettbuss och det tyskägda, likaledes statliga Arriva. Likaså Keolis.

Abellio som ägs av de holländska statsjärnvägarna har på senare år satsat på en expansion utomlands, som här i London. Man har också en klart uttryckt ambition att etablera sig i Skandinavien. Foto: Matt Davis/Creative Commons.

Men det finns också andra, internationella aktörer som kan tänkas vilja ta möjligheten att etablera sig i Norden genom ett förvärv av Veolia Transport i Sverige och/eller Finland.

Två aktörer är särskilt värda att hålla ögonen på. Båda är statliga.

Den ena av dessa är holländska NS, Nederlandse Spoorwegen, alltså det statliga holländska järnvägsföretaget.

Den andra är RATP, lokaltrafiken i Paris, som ägs av franska staten.

Båda har under senare år visat klara ambitioner att expandera internationellt.

NS agerar internationellt via sitt dotterbolag Abellio. Företaget har tågtrafik i Storbritannien liksom busstrafik i London sedan man köpt Travel London från brittiska National Express. Dessutom kör Abellio busstrafik i såväl Tjeckien som Tyskland.

Det har länge gått rykten om att Abellio skulle vara intresserat av att förvärva Nobina, men hittills har inget skett och möjligen har det hela svalnat i och med att tiden har gått. Däremot hymlar inte Abellio om sitt intresse för den skandinaviska marknaden. Nyligen etablerade Abellio en ny enhet, Abellio Skandinavien, med det klart uttalade målet ”att etablera och bygga ut kollektivtrafik av hög kvalitet i Skandinavien.”

”Detta ska ske genom en långsiktig tillväxtstrategi, som innefattar  både anbud på upphandlad trafik och uppköp av befintliga företag i branschen”, deklarerar Abellio som numera också har en svenskspråkig hemsida.

Tydligare kan ambitionerna knappast uttalas.

Statliga franska RATP, som svarar för kollektivtrafiken i Paris, har expanderat globalt. Bland annat är man huvudägare till amerikanska Fullington Coaches. Foto: Ulo Maasing.

Från Paris till Sverige?
RATP svarar för kollektivtrafiken i Paris, och ägs av den franska staten. Företaget har under senare år expanderat kraftigt genom dotterbolaget RATP Dev.

Numera är RATP därigenom ett globalt trafikföretag som förutom i Frankrike även har verksamhet i USA, Storbritannien, Brasilien, Marocko, Sydafrika, Indien, Kina, Korea, Hongkong, Schweiz och Italien.

Symboliskt: När lokaltrafiken i Paris, RATP, ställde ut på kollektivtrafikmässan Transports Publics i Paris i somras visade man en hybridbuss från dotterbolaget London United… Foto: Ulo Maasing.

Om Abellio mest talar om sitt intresse för att köra kollektivtrafik har RATP också visat tydliga ambitioner att etablera sig i turist- och beställningstrafik.

I exempelvis USA är man inne i flera företag som bedriver sådan verksamhet liksom långväga expressbusstrafik.

I Storbritannien har RATP Dev gått på offensiven när det gäller bussresemarknaden. Så sent som häromveckan köpte man det brittiska turistbussföretaget och bussresearrangören Selwyns Travel med 90 bussar och drygt 200 anställda.

Man kan nog lugnt räkna med att kartan över svensk bussnäring och kollektivtrafik i framtiden kommer att ritas om en hel del om Abellio eller RATP köper Veolia.

Men det finns naturligtvis också andra företag som kan komma ifråga för en affär.

Brittiska storföretag som Stagecoach, First, GoAhead eller National Express kan inte uteslutas, men de tillhör högodddsarna i sammanhanget.

Det mycket lönsamma Stagecoach vill till exempel helst arbeta på en fri marknad där man själv direkt kan utveckla marknaden och inte är låst av kontrakt med dålig lönsamhet och tunga, politiskt styrda beslutsprocesser.

Det största privata buss- och tågföretaget i Storbritannien, First Group, brottas just nu med lönsamhetsproblem i sin bussverksamhet och säljer av trafik i stället för att skaffa sig ny sådan. Och varken GoAhead Group eller National Express har på senare tid visat några nämnvärda internationella ambitioner, även om National Express nu etablerar sig på den nyligen avreglerade tyska expressbussmarknaden.

Sannolikheten är alltså stor att det utländska, statliga inflytandet över svensk kollektivtrafik kommer att öka i framtiden, snarare än minska. Men sedan kan det ju finnas andra aktörer som lurar i vassen…

U.M.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Anonym

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)