Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Krismässa i Göteborg

Årets TUR-mässa var en avslagen historia. Det är tveksamt om mässan överlever särskilt länge till, skriver vi i vår ledare.

Det är inget tvivel om saken. Krisen för TUR-mässan i Göteborg blir allt djupare. De senaste åren har mässan krympt radikalt och antalet utställare i år var nere på en fjärdedel av vad det var för några år sedan. Samtidigt kämpar mässledningen ambitiöst med att försöka förändra TUR så att mässan har ett liv, även i framtiden. Låt oss hoppas att man lyckas, trots att man har oddsen emot sig.

Som mässa betraktad var årets TUR en tämligen avslagen historia. Trots att utställningsytan hade bantats rejält var den ingalunda slutsåld, även om arrangörerna kort innan mässan i pressmeddelanden som raskt anammades av vissa medier att det var fullt på TUR.

Att bara blicka bakåt och sucka över hur det en gång var är dock att göra det lätt för sig. Det är inte så att TUR skulle vara en allmänt illa skött tillställning. Det är inte mässan.

Problemet är ett helt annat. Tiden har helt enkelt gått ifrån den typ av mässor som TUR representerar. För den som vill göra affärer är mässan inte längre ett tillräckligt kostnadseffektivt medium. Företag, både köpare och utställare, är idag mycket mer kostnadsmedvetna än för bara några år sedan.

Den tid då man var beredd att satsa stora pengar på överdådiga montrar och påkostade festkvällar är sedan länge förbi. Färjerederiernas deltagande är ett bra exempel på det. På årets TUR hade exempelvis TT-line en liten disk i Tyska turistbyråns monter. Den som har varit med ett tag minns säkert den tid då rederiet hade en praktfull, stor monter och brakfest första kvällen. Man var inte ensam om det.

Flygbolagen var nästan också helt frånvarande på mässan. De flesta montrar var mycket små. Och så vidare.

Företagen har helt enkelt lessnat på att betala dyrt för ett evenemang som alltid i hög grad har varit en social tillställning mer än ett affärsforum. Och för allmänheten har mässan allt mindre att erbjuda. Vem vill betala för att gå på mässa och samla broschyrer när nätet finns tillgängligt med all information man behöver när man behöver den.

Den enda stora montern på mässan var Busstorget där det var rejält tryck på den första mässdagen. Torget var dock kompaktare än förr om åren, vilket bidrog till känslan av att det var mer folk där än vad det egentlligen var. Frågan är dock hur länge busstillverkarna tycker att det är värt kostnaderna att delta på TUR.

TUR är inte ensamt om att ha ett vikande antal utställare och besökare. Den norska resmässan Reiseliv gick igenom samma pärs och är numera nerlagd. Finska Matka backar, liksom många andra resmässor. Även Europas enda riktiga specialmässa för buss- och gruppresor, RDA-mässan i Köln, tog ett rejält kliv bakåt i fjol.

Egentligen är det endast några få resmässor som håller ställningarna. En av dessa är den väldiga ITB-mässan i Berlin, några veckor före TUR. Anledningen är troligen att ”alla är där” – köpare och säljare från hela världen möts på ett sätt som små, nationella mässor inte kan erbjuda. Därför blir ITB också en effektiv mässa affärsmässigt.

Själva tror vi att årets TUR-mässa var något av en dödsmässa som löper en stor risk att inte finnas till om två år. Tyvärr.

U.M.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)