Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu säljs Veolia Transport i Sverige och Finland (uppdaterad version)

Gunnar Schön är vd för Veolia Transport Sverige. Han räknar med att minst ett tiotal företag kommer att vara intresserade av att förvärva företaget som nu bjuds ut till försäljning. Foto: Ulo Maasing.

Nu bjuds Veolia Transport i Sverige och Finland ut till försäljning. Målet är att en affär ska vara klar under det fjärde kvartalet i år. När försäljningen är genomförd har ägarna, Transdev, helt dragit sig ur den nordiska marknaden. Transdev hette tidigare VeoliaTransdev, men bytte den här veckan namn till enbart Transdev.

Det var i mitten av februari som koncernledningen för det som då hette VeoliaTransdev beslutade att man skulle sälja sin verksamhet, dels i Östeuropa, dels i Norden.

Nyligen blev det klart att Arrivas ägare, Deutsche Bahn, vill köpa VeoliaTransdevs östeuropeiska verksamhet, även om förhandlingarna mellan parterna ännu inte är avslutade.

– Försäljningarna är ett resultat av att koncernledningen har beslutat att koncentrera koncernens verksamhet till färre länder än dagens 27, uppger Gunnar Schön, vd för Veolia Transport i Sverige till bussmagasinet.se

Under den gångna veckan har en investmentbank gått ut för att aktivt leta upp potentiella köpare till Veolia Transports verksamhet i såväl Sverige som Finland. Företagets samarbetspartners i de båda länderna har också informerats om försäljningsplanerna.

– Jag är övertygad om att det i första fasen kommer att vara minst ett tiotal företag som anmäler sitt intresse, säger Gunnar Schön.

– Det blir säkert en del företag som redan finns på den svenska marknaden, men det finns också utländska aktörer som kan tänkas vilja etablera sig här.

Även Veolia Transports finska verksamhet bjuds nu ut till försäljning. Foto: Ulo Maasing.

Gunnar Schön vill dock inte spekulera i vilka dessa företag skulle kunna vara. Han uppger också att det visserligen finns en tidsmässig samordning när det gäller försäljningen av Veolia Transport i Sverige respektive Finland. Men juridiskt finns det ingen koppling. De båda bolagen säljs var för sig.

– Däremot kommer det svenska bolaget att säljas som en helhet och inte styckas upp i olika delar.

Det betyder att en köpare kommer att få en vittförgrenad verksamhet att ta över, inte bara geografiskt utan också när det gäller olika typer av trafik. Veolia Transport kör både kommersiell och upphandlad trafik, men har också trafik med båt, buss, spårvagn och tåg.

– Sammansättningen är en del av attraktionskraften, bedömer Gunnar Schön.

Veolia Transport Sverige omsätter idag ca två miljarder om året på busstrafik och ca 600 miljoner i tågtrafiken. Företaget är en av de stora aktörerna när det gäller kommersiell kollektivtrafik, främst tack vare Flygbussarna och tågtrafik.

Veolia Transport Sverige har länge brottats med lönsamhetsproblem. År 2011 redovisade företaget en förlust på 209 miljoner kronor.

Försäljningen av Transdevs verksamhet i Sverige och Finland är en del av Transdevs arbete med att koncentrera verksamheten till 17 länder. Förutom i östra Europa ska man också hitta köpare till verksamheter i Belgien och Tyskland. Även Veolia Transport i Nederländerna ska säljas.

Den statliga franska Caisse des Dépôts stärker också sin ägarposition i Transdev genom att skjuta till 520 mikjoner euro i kapitaltillskott till Transdev, samtidigt som Veolia Environnement skjuter till 280 miljoner euro. Samtidigt som Caisse des Dépôts därmed stärker sin ställning minskas också Transdevs skuldbörda avsevärt.

I samband med namnbytet har också företagsgruppen fått en ny logotyp.

– Vårt mål är Transdev år 2018 ska omsätta åtta miljarder euro, säger Transdevs koncernchef Jean-Marc Janaillac.

Läs också vår ledarkommentar om försäljningen av Veolia Transport!

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)