Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt rekord för turismen till Tyskland – åtta av hundra kommer med buss

DZT:s chef Petra Hedorfer kunde glädja sig åt ännu ett rekordår 2012 för turismen till Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

Tyskland kapar i snabb takt åt sig nya marknadsandelar av turismen i Europa. När det tyska turistrådet, DZT, presenterade siffrorna för det gångna året kunde man än en gång visa på en ökning som ligger långt över genomsnittet i Europa. Övernattningar av utländska besökare ökade 2012 med starka 8,1 procent och antalet utländska besökare med 7,3 procent. Bussturismen svarar för åtta procent av turismen till Tyskland.

– Det är långt över både den globala och den europeiska ökningstakten, konstaterade DZT:s chef Petra Hedorfer på en stor presskonferens på ITB-mässan i Berlin under onsdagseftermiddagen.

Hon pekade på att den globala tillväxten i turismen förra året låg på 3,8 procent och den europeiska på 3,3 procent, allt enligt siffror från FN-organet UNWTO, United Nations World Tourism Organization.

Sammanlagt gjorde utländska besökare 68,8 miljoner övernattningar i Tyskland förra året och Petra Hedorfer menade att Tyskland har goda möjligheter att nå 80 miljoner övernattningar år 2020.

– 2012 var ännu ett rekordår för tysk besöksnäring, det tredje året i rad, konstaterade DZT-chefen som glatt konstaterade att Tyskland numera är den näst största destinationen för europeerna. Man ligger före Frankrike men efter Spanien.

Petra Hedorfer menade att Tysklands framgångar främst beror på fem faktorer: prisvärdhet, det centrala läget i Europa, en stark image, landets ställning som shoppingdestination och ett brett spektrum av produkter och tjänster.

Bussturismen svarar för åtta procent av resorna till Tyskland och ligger därmed i nivå med järnvägen. Bilen dominerar helt med en marknadsandel på 50 procent, medan flyget svarar för 30 procent och övriga färdmedel för fyra procent.

Enligt DZT:s siffror ökade visserligen bussresandet med 4,9 procent men samtidigt tappade turistbussen marknadsandelar när det gäller resor från utlandet till Tyskland. Bilen ökade sin marknadsandel med 9,9 procent och flyget med 7,2 procent.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)