Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånska bussar biogasar på

Skånetrafikens mål är att alla stadsbussar och regionbussar ska vara helt fossilfria år 2015 respektive 2018. Foto: Ulo Maasing.

Nästan två tredjedelar, 62,7 procent, av den gas som används som bussbränsle i Skåne var förra året ren biogas. Det är en ökning med 14,9 procent. Skånetrafikens mål är att alla stadsbussar och regionbussar ska vara helt fossilfria år 2015 respektive 2018.

Samtliga stadsbussar och många regionbussar drivs redan på gas. Fordonsgas, en blandning av naturgas och biogas, används fortfarande, men på sikt ska det bara vara ren biogas i tankarna.

Under 2012 var andelen biogas 62,7 procent. En ökning med 14,9 procent – eller 8,2 procentenheter – sedan 2011, då andelen biogas för första gången översteg 50 procent.

− Vi jobbar för att få bort den sista biten av det fossila bränslet, säger Skånetrafikens miljöstrateg Kristina Christensson.

– Den stora utmaningen är Skåneexpressen. Än så länge finns den bussmodellen inte som gasbuss. Biogasproduktionen i Skåne måste också öka.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Biogas är världens sämsta bussbränsle, det ger mängder av problem, såsom startsvårigheter, kan ta upp emot 10 minuter och få igång en gasdriven buss, sen så hackar bussarna, bakaxlarna skrapar, växellådorna hoppar och har sig, dessutom stannar bussarna ofta, och går inte och starta igen, förrän reprationer utförts på verkstad, finns absolut ingen andledning att köra biogas, då dom nyaste dieselmotorerna lätt klarar gällande miljökrav, å håller betydligt bättre än gasbussarna.
    Om ni inte tror mig, kan ni fråga chaufförerna på Nobina Svalöv.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)