Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trängselskatten i Göteborg får fler att åka kollektivt

Allt fler köper periodkort i Västra Götaland. Foto: Ulo Maasing.

Allt fler människor i Västra Götaland köper Västtrafiks periodkort sedan trängselskatten i Göteborg infördes vid årsskiftet. I januari slogs försäljningsrekord då Västtrafik sålde periodkort för 120 miljoner kronor. Det är en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra om man räknar bort den prishöjning som Västtrafik har genomfört.

I februari fortsatte försäljningen av periodkort upp med 10,5 procent om man räknar bort effekten av höstens prisjhöjning. Den största ökningen uppvisar periodkorten Göteborg 365, Göteborg ++, Göteborg 90 och Regionen Runt.
– Det är glädjande att fler väljer att resa med våra periodkort eftersom det betyder att fler gör ett medvetet val att resa med kollektivtrafiken, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

Punktligheten för samtliga Västtrafiks trafikslag fortsätter att peka uppåt under februari. För Västtrafiks expressbussar ligger punktligheten på rekordhöga nivåer vilket visar att busskörfält och andra åtgärder inom Västsvenska paketet har gett effekt för bussarnas framkomlighet.

– I de stråk där vi har busskörfält syns effekten tydligt. Nu planerar vi för fler åtgärder som ytterligare ska öka kollektivtrafikens punktlighet, säger Line de Verdier, projektledare Västtrafik.

Västtrafiks mätningar visar att antalet påstigande på expressbussarna har stabiliserats sig med en ökning på 19 procent jämfört med vecka 50 förra året.  Detsamma gäller för pendeltågstrafiken som har en ökning av antalet påstigande med tio procent jämfört med samma vecka.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Ja, man har ju inte så mycket att välja mellan. Och västtrafik höjer ju priserna på månadskorten rätt mycket för varje år så man känner ju verkligen att det är rättvist! Heja Sverige!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)