Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En miljon kontaktlösa på Londonbussar

Linje 38 är en av de busslinjer i London där många väljer att betala resan med kontaktlöst kredit- eller betalkort. Foto: Ulo Maasing.

På fyra månader har det gjorts en miljon resor på Londonbussarna där resenären har betalat sin enkelbiljett med ett kontaktlöst kredit- eller betalkort uppger Transport for London, TfL. Nu använder upp till 10 000 personer om dagen sig av möjligheten att köpa bussbiljett ombord och betala med ett kontaktlöst kort. Samtidigt har resenärer i svensk kollektivtrafik det ofta svårt eller omöjligt att lösa en enkelbiljett när man ska ta bussen eller annan kollektivtrafik.

Det var den 13 december i fjol som Transport for London lanserade möjligheten för resenärer att betala sina biljetter med kontaktlösa betal- och kontokort. Det gör att kunden inte behöver leta efter sitt kollektivtrafikkort eller se till att det är laddat med tillräckligt mycket pengar. Inte heller behöver resenären leta efter kontanter till bussresan.

Resenären bestraffas inte heller för att inte använda kollektivtrafikkortet, dvs Londons Oyster Card. Biljettpriset för den som betalar med betal- eller kreditkort är samma som om man utnyttjar sn reskassa på Oyster Card. I framtiden kommer resenärerna, precis som med Oyster Card, att få en rabatt om de reser regelbundet.

Betalningen tar inte heller längre tid än det tar för kortläsarna att läsa av ett vanligt, kontaktlöst kollektivtrafikkort.

Transport for Londons erfarenheter hittills är också att den nya betalningsmöjligheten gör att man vinner nya resenärer. Varje dag används således omkring 1000 betal- och kreditkort som inte har använts tidigare på bussarna.

Mot slutet av året ska systemet införas också på tunnelbana, spårvagnar och pendeltåg.

De linjer där flest passagerare betalar med kontaktlösa betal- eller kreditkort är 38 (Clapton Pond – Victoria), 55 (Leyton – Oxford Circus), 73 (Victoria – Stoke Newington), 149 (Edmonton Green – London Bridge) och 243 (Wood Green – Waterloo).

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)