Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framtiden för Volvo är elektrisk

Volvos plug-in-hybrid kommer att börja testas i verklig trafik i Göteborg inom några veckor. Volvo räknar med en dramatisk minskning av bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Foto: Volvo.

Volvo Bussar har nu gjort ett tydligt vägval. Framtiden är elektrisk. ”I stadstrafik kommer dieselbussarna att ha gjort sitt”, säger Volvo Bussars vd Håkan Karlsson till bussmagasinet.se. Därför kommer Volvo från nästa år att sluta sälja sina låggolvs stadsbussar med diesel- eller gasdrift. Istället är det hybrider som gäller, och senare även helelektriska bussar.

Det är också mot den bakgrunden man får se Volvos introduktion av dels plug-in-hybrider, dels hybriddrivna ledbussar. Båda satsningarna premiärvisades i Borås på måndagen och tisdagen.

Volvo har redan blivit en av världens största leverantörer av hybridbussar med över 1000 sålda exemplar av Volvo 7900 Hybrid som nu även lanseras som ledbuss. Därmed har Volvo också en hybridbuss för tungt trafikerade innerstadslinjer och stombusslinjer.

Volvos lansering av en hybriddriven ledbuss ingår i företagets satsning på elektromobilitet i städerna. Foto: Volvo.

Förutom de drygt 1000 sålda 7900 Hybrid tog Volvos nordamerikanska dotterbolag Nova Bus nyligen hem en order på 450 hybridbussar till Quebec i Kanada.

I Kina, där Volvo är delägare i busstillverkaren Sunwin, är företaget marknadsledande när det gäller stora, eldrivna bussar. Förra året levererade man där mer än 400 helelektriska bussar.

Här i Sverige låter de helelektriska bussarna vänta på sig ytterligare några år. Först ska de plug-in-hybrider som snart sätts i testtrafik vara färdigutvecklade. Håkan Karlsson räknar med kommersiell produktion av bussarna redan någon gång under 2015.

Med plug-in-hybriden kan energiförbrukningen minskas med 60 och koldioxidutsläppen med minst 80 procent, troligen upp mot 90 procent, jämfört med motsvarande dieselbuss.  uppger Volvo. Det sker genom att driva använda biodiesel stället för vanlig, fossil diesel till bussarnas dieselmotor.

Plug-in-hybriden laddas vid laddstationer vid ändhållplatserna. 6 – 10 minuters laddning ger upp till sju kilometers helt elektrisk körning. De första bussarna kommer att ha strömavtagare på taket, men när bussarna börjar tillverkas kommersiellt ska strömavtagarna istället vara monterade på laddstationerna och sänkas till två kontakter på busstaket. Foto: Volvo.

– Syftet med fältprovet är att studera och verifiera de förväntade minskningarna av energiförbrukning och emissioner. Likaså att få information från förare, passagerare och kringboende om hur bussens egenskaper uppfattas, säger Ulf Gustafsson, senior manager Public Affairs på Volvo Bussar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Volvo satsar på rena elbussar i Göteborg | blixtgordon

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)