Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Knutteövervakning av busskörfält effektivt

Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (M) med Anna Edler, parkeringsbevakare hos Svensk Bevakningstjänst som kör MC i det nya pilotprojektet. Foto: Lennart Johansson, Stockholms stad.

Försöket med motorcykelburna parkeringsvakter som övervakar busskörfält i Stockholm har visat sig vara så framgångsrikt att det kommer att fördubblas. Övervakningen kommer dessutom att finnas året runt, i alla fall så länge väglaget tillåter.

Det var i månadsskiftet augusti – september i fjol som ett pilotprojekt inleddes med två MC-burna patruller som övervakade ett antal gator som trafikeras av stombusslinjerna i Stockholms innerstad.

Från och med måndagen kommer fyra i stället för två MC-burna parkeringsvakter att sättas in.

Bland gator som i höstas fick MC-burna parkeringsvakter var de hårt trafikerade innerstadsgatorna S:t Eriksgatan, Odengatan, Fleminggatan, Kungsgatan och Hornsgatan.

– Resultaten från höstens försök visar att vi genom skärpt övervakning kan förbättra framkomligheten och trafiksäkerhet för de många stockholmare som reser med buss och cykel längs våra huvudgator, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Under den några månader långa försöksperioden bötfällde de C-burna parkeringsvakterna flera hundra felparkerare. Under de första två veckorna gjorde parkeringsvakterna 17 ingripanden om dagen.

Jämförelser av bussarnas körtider före och under försöket med MC-övervakning visar att flertalet av delsträckorna har fått bättre körtider under perioden med övervakning.

Fler körtidsförbättringar har skett på eftermiddagarna, men även under lågtrafik, än under förmiddagarna, vilket kan förklaras med att det då utförs flest ärenden och därmed olovliga parkeringar.

SL:s bussentreprenör kan komma i kontakt med patrullerna för att informera om hindrande fordon till vilka patrullerna snabbt kan ta sig för att få fordonet avlägsnat eller bötfällt.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)