Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nyhetsfyrverkeri från Volvo: Euro 6 och nya hybridbussar

Volvo Bussar presenterade på måndagen ett fyrverkeri av nyheter. VId en stor internationell sammandragning i Borås visade Volvo upp både rejält förnyade turistbussar och stora nyheter när det gäller hybridbussar. När det gäller hybridbussar premiärvisade Volvo dels sin plug-in-hybrid, dels sin första hybriddrivna ledbuss. På turistbussidan visade man upp tre modeller. Det var dels 9500 med Euro 6-motor, dels 9700 och 9900 som förutom Euro 6-motor också hade fått en rejäl ansiktslyftning med ny front och nytt, elegant akterparti. Dramatiskt större energieffektivitet och minskad bränsleförbrukning präglar nyheterna från Volvo Bussar.

Av Ulo Maasing i Borås

Volvo premiärvisade på måndagen en hel rad bussnyheter. Bland dessa fanns en plug-in-hybrid (under skynket) och en hybriddriven ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Allra mest märks det på de plug-in-hybrider som sätts in i testtrafik i Göteborg om några veckor. Plug-in-tekniken gör det möjligt att sänka dieselförbrukning och koldioxidutsläpp med 75 till 80 procent jämfört med dagens dieselbussar. Den totala energiförbrukningen reduceras med ca 60 procent.

Volvo Bussar räknar med att börja kommersiell tillverkning av plug-in-hybrider 2015, men först ska tekniken testas i de tre bussar som nu sätts i trafik i Göteborg. Under 2014 planeras också ett demonstrationsprojekt med åtta plug-in-hybrider i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

– Även Helsingborg och Linköping är på gång, uppger Volvo Bussars vd Håkan Karlsson.

Premiärvisning var det på Volvo 7900 i plug.in-hybridversion. Om några veckor sätts de första bussarna i trafik i Göteborg. Tekniken ger dramatiska minskningar av bränsleförbrukning och utsläpp. Foto: Ulo Maasing.

Plug-in-hybriderna är baserade på Volvo 7900 Hybrid som  modifierats för att kunna laddas från elnätet via en takmonterad strömavtagare.

Plug-in-hybriderna har också ett större batteripaket, vilket gör det möjligt att köra upp till 70 procent av körsträckan, cirka 7 km i ett svep, tyst och emissionsfritt på el. Batterierna laddas vid ändhållplatserna på mellan sex och tio minuter.

– De laddstationer som ska användas i Göteborg levererras från Siemens. Med 6 – 10 minuters laddtid på ändhållplatserna kan bussarna köras 70 procent av stäckan på el enligt Håkan Karlsson.

Det betyder att bussen efter en snabb laddning vid ändhållplatsen kan köra upp till cirka sju kilometer helt emissionsfritt på el.

Volvo Bussars vd Håkan Karlsson. Foto: Ulo Maasing.

– Bussarna kan också göra stor nytta även om en infrastruktur med laddstationer vid ändhållplatserna inte finns. Då fungerar bussarna precis som vanliga hybridbussar, framhåller Håkan Karlsson.

En nackdel med plug-in-hybriden är dess tomvikt, beroende på att bussen har två batteripack. Det gör att passagerarkapaciteten minskas.

Plug-in-hybriderna är en del av Volvos stenhårda satsning på ökad elektrifiering av stadbusstrafiken.

Från 2014 kommer samtliga envåningsbussar med låggolv i Volvo Bussars modellprogram för Europa att vara hybridbussar. Hybridprogrammet omfattar de båda låggolvsbussarna Volvo 7900 Hybrid (4×2) och Volvo 7900 Ledbuss Hybrid samt Volvo B5LH Dubbeldäckare.

Det innebär att Volvo då helt kommer att sluta leverera diesel- och gasdrivna låggolvs stadsbussar i Europa.

Volvo 7900 Hybrid i ledbussversion premiärvisades också på måndagen i Borås. Foto: Ulo Maasing.

Ny hybriddriven ledbuss
Volvo premiärvisade på måndagen också sin första hybriddrivna ledbuss. Volvo 7900 ledbuss hybrid kan ta upp till 154 passagerare och har upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning än nuvarande dieselvariant. Samtidigt är passagerarkapaciteten fyra peroner högre än för motsvarande dieselbuss.

Volvo 7900 Ledbuss Hybrid är utrustad med Volvos nya femliters dieselmotor på 240 hk. Den är godkänd för Euro 6 och ger extremt låga emissioner. Utsläppen av kväveoxider minskas med 87 procent och partikelutsläppen halveras jämfört med  Euro 5.

Bussen har också ett nyutvecklat system för värme och ventilation.Genom att bussens batteripaket är placerade vid mitt-axeln har den 18 meter långa bussen en jämn viktfördelning. Det har gjort det möjligt att öka antalet passagerare.

– Det sker en tydlig utveckling via hybrider och plug-in-hybrider till heleletktriska bussar, säger Håkan Karlsson till bussmagasinet.se.

Han vill inte specificera en tidpunkt då Volvo kommer att börja leverera rena elbussar, men menar att det inte kommer att dröja alltför länge.

– Steget är inte särskilt stort när man har hybridbussar och plug-in-hybrider. Då har vi skaffat oss batteritekniken. Sedan är steget till helt eldrivna bussar inte så stort, säger han.

Volvo har nu sålt över 1000 hybridbussar till 21 länder. Det gör Volvo till största hybridbusstillverkare i Europa och en av de ledande i världen. På den svenska marknaden har man hittills haft något blygsammare framgångar med bussar till två operatörer i Göteborg samt flygplatsbussar till Swedavia på Arlanda.

– Svenska politiker insåg för ett antal år sedan att man måste göra sig fri från dieseln. Då fanns inte hybriderna som alternativ, vilket gjorde att man valde biogasen. Men det börjar ändra sig, säger Håkan Karlsson.

– På Volvo tror vi inte på dieseln för framtidens stadsbussar. I stadstrafik är hybrider och elbussar framtiden. Induktiv, alltså trådlös laddning av bussarna är ett intressant steg som vi vill utforska vidare.

Övergången till Euro 6 innebär att även hybridbussarnas miljöpåverkan blir ännu mindre än tidigare. Dagens Volvo 7900 Hybrid har 39 procent lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp jämfört med motsvarade dieselbuss. I och med införandet av en ny motor för Euro 6 kan bränsleförbrukningen reduceras med upp till 45 procent. Emissionerna av kväveoxider och partiklar minskar också med 87 respektive 50 procent jämfört med Euro 5.

– Vi startade arbetet med en övergång till Euro 6 för länge sedan. Då såg vi framför oss en ökad vikt och bränsleförbrukning samt dyrare  teknik. Men vi har klarat att skapa en motorserie med ökad effekt, lägre vikt och bränsleförbrukning, sa Håkan Karlsson när han presenterade Volvos nya Euro 6-motorer.

De tidigare 7-, 9-och 13-litersmotorerna fasas ut och ersätts med 5-, 8- och 11-litersmotorer.

Förutom Euro 6-motor har turistbussarna 9700 och 9900 fått ny front…

Förnyade turistbussar
I Borås presenterade Volvo Bussar inte bara sina nyheter när det gäller hybridbussar. Man hade också spännande nyheter att visa upp i sitt turistbussortiment.

Både Volvo 9700 och 9900 uppgraderas på en rad punkter. I förnyelsen ingår bland annat ny euro 6-motor, nytt front- och bakparti, nya backspeglar och lägre vikt.

Den tidigare 13-litersmotorn ersätts i turistbussarna av en 11-litersmotor för Euro 6. Det ger 2 – 3 procent mindre bränsleförbrukning än dagens Euro 5-motorer, uppger Håkan Karlsson.

…och nytt bakparti. Foto: Ulo Maasing.

Den ändrade fronten och aktern på turistbussarna ger dem ett helt nytt, attraktivare och mindre fyrkantigt utseende. Fronten har en mer aerodynamisk form än tidigare, ny frontlucka och ett nytt, väl synligt Volvo-emblem.

Baktill har spoiler, bakruta, motorlucka och stötfångare fått ny design.

Ny placering av backkameran och nya backspeglar ger föraren en förbättrad sikt runt om. Som tillval finns extra belysning ovanför framdörren och en eldriven funktion för infällning av backspeglarna från förarplatsen.

I höst introduceras även strålkastare med integrerat dimljus och kurvljus, som lyser upp området vid bussens främre hörn när bussen svänger och ger en säkrare mörkerkörning i tätbebyggda miljöer.

Bilderna på den nya fronten på turistbussarna stämmer inte riktigt. Det ska komma mer krom där, men det hade Volvo inte hunnit med till premiärvisningen i Borås.

Många fler bilder från Volvopremiären hittar du på bussmagasinets flickrsida!

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

2 kommentarer »

  1. A small correction, the charging stations for the plug-in hybrid project in Gothenburg are supplied by Opbrid, not Siemens.

  2. Eldrift ger inga avgaser alls lokalt, MEN i länder där elen görs från brunkol och stenkol,
    ger elproduktionen stora utsläpp av fossil CO2, NO2 och i många fall även av svaveloxider
    (SO2, SO3) och av giftiga kolväten och sot. Dessutom förstör kolgruvorna hela landskap.
    Med största sannolikhet förstörs stora volymer med färskvatten också. Åk gärna till t.ex.
    f.d. Östtyskland och till Polen och se själva. Om EU istället skulle göra en satsning på
    solceller, vågkraft, solkraftverk (endast i sydligaste Europa ev. i kombination med sterling-
    motorer), ja då blir elproduktionen också mycket miljövänlig.

    Hybridmotorer innebär att det fortsatt används flytande dieseldrivmedel. Använd
    syntetiska paraffinoljor enligt EU-standard: CEN TS 15940 som är baserade på
    naturgas, fackelgaser och avfall från jordbruk och skogsbruk, istället för att använda
    råoljebaserad dieselolja, till driften av stadsbussarnas dieselmotorer. Syntetiska paraffinoljor
    ger sotfria avgaser utan partikelkatalysator, i kombination med låga utsläpp av NO2.
    Att reducera bort den ofarliga kväveoxiden, NO, ger snarare en sämre luftkvalitet.
    Åtminstone på 99+ % av vägar och gator i EU, där halten av NO i luft understiger
    6 ppm. Luft med några ppm NO i är patenterad som ”medicinsk gas”. Den är inget
    miljö- och hälsoproblem!

    Förutom i det närmaster sotfria avgaser och låga utsläpp av NO2, även utan
    dyra och krånglande katalysatorer, ger användningen av syntetiska paraffinoljor
    starkt reducerade utsläpp av giftiga kolväten i avgaserna. Halten av bensen och
    tyngre aromatiska kolväten minskar med 60 till 100 %.

    Om motortillverkarna och de drivmedelstillverkare som satsar på praktiskt fungerande
    koncept för de motorer som redan finns, och som ger mycket renare avgaser än råoljebaserade
    drivmedel kunde få samarbeta, så skulle alla bli vinnare; Motortillverkarna, tillverkare
    av moderna, bio-syntetiska drivmedel och samhållet i stort inklusive miljön.

    Med vänlig hälsning,

    Andreas Eklund
    FoU-chef i EcoPar AB
    Medlem i SIS och CEN / CENELEC,
    standardisering av drivmedel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)