Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bombardier på offensiven för elbussar

Jeremie Desjardins som leder utvecklingsarbetet av Primove inom Bombardier. Foto: Ulo Maasing.

Tåg- och spårvagnstillverkaren Bombardier lanserade på måndagen nya utvecklingssteg för eldriven busstrafik. Det skedde på den internationella kollektivtrafikmässan i Genéve, arrangerad av UITP (Den internationella kollektivtrafikunionen). Bombardier kombinerar nu sitt system för induktiv, alltså trådlös, laddning av batterierna på elfordon med ett batterisystem som man hävdar är både snabbare och lättare än något annat batteri för snabbladdning som finns på marknaden.

Bombardier räknar med att helt eldrivna bussar år 2020 kommer att svara för tio procent av marknaden för stadsbussar globalt. Det betyder att det då kommer att säljas 10 000 eldrivna bussar om året i världen.

Det var för två år sedan, på UITP-mässan i Dubai, som Bombardier först presenterade sitt system Primove.

Intresset bland internationella medier var stort för att provåka en buss som drevs av Bombardiers kompletta Primovepaket: laddning, batterier, drivlina. Det blev en tyst färd runt mässan i Genéve. Foto: Ulo Maasing.

Sedan dess har man arbetat vidare med att utveckla systemet. Förutom det nya batterisystemet presenterade man på måndagen också en drivlina för bussar, anpassad till Primove. De nya batterierna har en avgörande betydelse.

– De är små och lätta. Det gör att batterierna inte minskar passagerarkapaciteten, säger Jeremie Desjardins, som leder utvecklingsarbetet av Primove inom Bombardier.

– De batteridrivna bussar som annars finns på marknaden har nackdelen att batterierna är så utrymmeskrävande och tunga att bussarna inte kan ta lika många passagerare som konventionella bussar. Det problemet har vi nu löst.

Han pekade på måndagens presskonferens på att en tolvmetersbuss med en räckvidd av 200 kilometer om dagen kräver tonvis med batterier för att klara sträckan utan laddning under tiden. Behoven varierar, beroende på linjens utseende, backar osv. Ett energibehov på 320 kilowattimmar kräver ett batteri på 3,9 ton, 500 kWh ett batteri på sex ton.

– Det här löser vi med vårt utvecklade Primovesystem. Vi behöver ett minimalt batteri där laddningen är integrerad med bussens normala drift. Laddning sker vid utvalda busshållplatser samt vid laddstationer i depåer, vid ändhållplatser och vid utvalda hållplatser, säger Jeremie Desjardins.

– Den regelbundna laddningen gör också att batterierna får en förlängd livstid, minst 6 – 8 år.

Den första bussen med komplett Primovepaket (laddning, batteri, drivlina) kommer att sättas i trafik i Mannheim nästa år. Det blir två bussar från schweiziska Hess som ska trafikera en busslinje i staden. Själva laddtekniiken har redan testats i reguljär busstrafik i Braunschweig, Tyskland där man också testat de nya batterierna. Bussleverantör var Solaris.

I sin monter visade Bombardier upp den första Primoveladdade bussen som gått i trafik i Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

Belgiska Brügge är en annan teststad för Primove med Van Hool som bussleverantör. Nästa år ska upp till 8 elbussar från Solaris, utrustade med Primoves ladd- och batteriteknik sättas i trafik i Berlin.

– Personligen anser jag att tekniken med laddhybrider bara är ett mellansteg mot helt elektriska bussar, säger Jeremie Desjardins.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)