Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Etanolbussens tid är förbi

Nottingham City Transport bygger nu om sina Scania etanolbussar för dieseldrift. När det är gjort finns inga etanolbussar kvar i Storbritannien. När bussarna köptes 2008 satsade NCT stort på att marknadsföra dem som ett miljövänligt alternativ under namnet Ecolink. Foto: Ulo Maasing.

Nu är det slut med etanoldrivna bussar, i alla fall i Storbritannien. Det är en av få europeiska marknader där Scania har lyckats sälja sina etanolbussar, men nu avvecklas de sista med etanol som drivmedel.

Kommunägda Nottingham City Transport, NCT, är den enda bussoperatör i Storbritannien som fortfarande har några etanolbussar i drift.

Nyligen har dock en av de tre etanolbussar man köpte 2008 konverterats till dieseldrift. I sommar ska de båda återstående etanolbussarna, samtliga Scania, också konverteras.

Enligt NCT har bussarna bidragit till att minska miljöpåverkan från busstrafiken. Men samtidigt har regeringen hela tiden beskattat etanol som alkohol, inte som drivmedel.

Följaktligen har driftskostnaderna blivit för höga.

Likaledes kommunala Reading Buses har redan konverterat sina fjorton Scania dubbeldäckare till dieseldrift. När Nottingham har konverterat sina etanolbussar finns inga sådana kvar i Storbritannien.

Det finns heller ingen produktion av etanol för bussar i Storbritannien vilket gör att NCT fortfarande får importera etanol från Sverige.

Enligt den brittiska facktidningen Coach & Bus Week fortsätter dock Scania sina ansträngningar att sälja etanolbussar på den brittiska marknaden. Företaget sägs vara i förhandlingar med en brittisk operatör.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)