Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mesta busslinjen ska bli snabbare

Stomlinje 4 i Stockholm är Sveriges mest belastade busslinje. Nu ska ett pilotförsök göras för att öka trafikens snabbhet och pålitlighet. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges mest trafikerade busslinje, stomlinje 4 i Stockholm, ska bli snabbare. I alla fall på försök. Under första halvåret nästa år ska Trafikkontoret i Stockholms stad och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting att genomföra ett omfattande pilotförsök för ökad framkomlighet på linjen. Syftet är att öka medelhastigheten och pålitligheten när det gäller restider.

Åtgärder som ska testas är: påstigning i alla dörrar, förbättrad regularitet, förbättrad övervakning av felparkerade fordon, indragning av hållplatser, ökad prioritering i gaturummet, ökad prioritering i trafiksignaler samt kommunikation, dvs information till resenärerna.

– Att Stombussarna har en pålitlig framkomlighet är viktigt för att stockholmarna ska välja dem som transportmedel. Pålitlighet när det gäller att komma fram på avsedd tid är viktigt för människors vardag. Därför genomför vi det här pilotförsöket för att testa olika åtgärder för att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– I ett växande Stockholm måste våra vägar och gator användas mer effektivt om stockholmarna ska komma fram. Här spelar stombussarna en central roll och arbetet med att förbättra bussarnas framkomlighet och restidspålitlighet är nödvändigt för att kollektivtrafiken ska fortsätta att vara ett attraktivt och konkurrenskraftigt färdmedel, säger Ulla Hamilton

Någon gigantisk ekonomisk satsning à la Spårväg City med avsevärt färre trafikanter är det dock inte fråga om. Försöket ska endast kosta 8,6 miljoner.

Linje 4 i Stockholm har idag ca 60 000 påstigande varje dag, vilket gör det till Sveriges överlägset mest trafikerade busslinje. Därmed har linjen varje dag fler resenärer än hela SJ:s egna tågtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)