Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteridriven flygbuss på svensk – norsk elbussturné

En annorlunda flygbuss på Arlanda. Flygbussarna har testat Ebusco batteribuss i sin Stockholmstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Reaktionerna hos dem som på torsdagen provåkte en helelektrisk buss mellan Stockholm och Arlanda var påfallande positiva. Det var Flygbussarna som under två dagar testade en batteribuss från holländska Ebusco i olika delar av sin trafik i Stockholm – dock enbart med inbjudna passagerare. Bussmagasinet.se var med när Flygbussarnas vd John Strand provåkte bussen tillsammans med bland andra Gunnar Schön, vd för Veolia Transport i såväl Sverige som i Finland.

Av Ulo Maasing mellan Stockholm och Arlanda

Tillsammans med elbussar från tre andra leverantörer ska Ebuscos buss senare i år sättas i trafik i Helsingforsområdet och där köras av Veolia Transport.

– Det är ett försök som vi kommer att följa och utvärdera mycket noga, förklarade Gunnar Schön under färden till Arlanda.

– Intrycket av bussen är .positivt och det är uppenbart att tekniken har gjort ordentliga samtal. Det kommer inte att dröja särskilt länge innan elbussar av det här slaget driftsmässigt är klart intressanta, jämfört med gas och diesel.

Veoliachefen framhöll att man noga kommer att studera totalekonomin för elbussar för bussens hela livstid.

Veolia Transports vd Gunnar Schön och Flygbussarnas vd John Strand var med på provturen till Arlanda. Foto: Ulo Maasing.

Låg bullernivå, jämn gång
Själva inköpspriset för den buss som Flygbussarna provade uppges till ca 3,5 miljoner, inklusive laddare.

–  I priset ingår då en garanti som bland annat innebär att vi står för batteribytet när batteriet inte längre går att ladda till mer än 80 procent. Livslängden på batteriet beräknas till cirka 3000 laddningscykler.

– Vid normal drift motsvarar det ungefär åtta år, säger Mats Andersson som nu är engagerad av Ebusco efter att tidigare bland annat ha arbetat med elbussar åt Umeföretaget Hybricon.

Annorlunda bränslemätare. Föraren har två instrument som visar dels batteriernas laddningsgrad, dels hur förbrukning/laddning sker. Foto: Ulo Maasing.

Mycket av investeringskostnaderna tar man snabbt in genom lägre drivmedelskostnad. Enligt Ebusco är kostnaderna för drivmedel 16 euro (ca 138 kronor) per 200 kilometer vilket man jämför med 100 euro/200 kilometer för en motsvarande dieselbuss.

Under vår provtur från Stockholm till Arlanda och åter slogs vi av den låga bullernivån och jämna, stabila gången. Eldriften gör växellådan överflödig och bussen accelererar mycket jämnt.

I bakpartiet var dock ljudnivån oväntat hög.

– Det beror på bakaxeln. Till kommande bussar ska den bytas ut mot en annan axel från ZF. Då kommer också ljudnivån i kupén att bli avsevärt lägre, förklarade Mats Andersson.

Jatar Bluri, Flygbussarna, var mycket positiv till att köra batteribuss. Foto: Ulo Maasing.

Flygbussarnas Jatar Bluri var den förare som rattade provbussen från Stockholm till Arlanda. Han var översvallande positiv efter sina första mil med elbussen.

– Det här är en fantastisk upplevelse. Förarplatsen är väldigt tyst, gången är mjuk och fin och bussen är okomplicerad att köra. Det är en perfekt buss i stan och för vår trafik till Bromma och Viking Line, sa han.

Den buss som Flygbussarna provade har en körsträcka i stadstrafik på ca 250 kilometer på en laddning. Vid motorvägskörning minskar visserligen energiförbrukningen, men samtidigt krymper körsträckan.

Anledningen är att bromsenergin återvinns. Med de många och täta inbromsningarna i stadstrafik får man täta energitillskott till batterierna. På provbussen väger dessa 1800 kilo och är placerade under golvet, baktill i bussen. Denna är 11,5 meter lång.

Längre räckvidd
Ebusco håller nu på att utveckla en ny version av sin batteribuss. Den kommer att få 200 kilo mer batterivikt, men samtidigt utökas räckvidden på en laddning till 330 kilometer. Bussen premiärvisas på bussmässan BusWorld i Kortrijk i höst.

Den modell som Flygbussarna testade är en tvådörrars lågentrébuss med en högsta kapacitet på 76 passagerare. Ebuscos nya modell kommer att erbjudas dels som en låggolvsbuss med tre dörrar, dels i en lågentréversion med två dörrar. Båda versionerna får en större passagerarkapacitet än vår provbuss.

Den buss som Flygbussarna provade var en tvådörrars lågentrébuss. Till hösten lanserar Ebusco en ny modell av bussen som kan fås antingen som lågentrébuss med två dörrar eller en tredörrars lågentrébuss. Foto: Ulo Maasing.

Den utökade räckvidden tilltalar Veolia Transports vd Gunnar Schön.

– När man når över 30 mil på en laddning är batteribussen klart intressant. Jag tror säkert att det relativt snart kommer att finnas några i trafik, om inte hos oss så hos något annat företag, säger han.

Samtidigt konstaterar Gunnar Schön att den hårda låsning som i många upphandlingar finns till biogasbussar kan bromsa utvecklingen och blockera en övergång till eldrift.

– Upphandlingarna gäller avtal på 8 – 10 år, men den tekniska utvecklingen går mycket snabbare, säger han.

Veoliaägda Flygbussarnas vd John Strand är också mycket positiv till provet med batteribuss.

– Det här är mycket lovande. Jag håller det inte alls för otroligt att vi satsar på det här för en del av vår trafik, säger han.

– Som kommersiellt företag vill vi visa att vi är framåt och kan göra satsningar som är bra, inte minst för miljön.

De närmaste veckorna kommer batteribussen från Ebusco att ge sig ut på en svensk-norsk uppvisningsturné. Till Stockholm kom den från den nyligen avslutade internationella mobilitetskonferensen Ecomm i Gävle. På vägen söderut studerade Gamla Uppsalabuss elbussen.

Från Stockholm återvänder bussen till Gävle där Nettbuss Stadsbussarna är intresserade av den. Sedan går turnén  till bland annat Sundsvall och Östersund och vidare till några norska städer med avslutning i Oslo.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)