Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Expressbuss som ni aldrig sett förut

Christel Grip, kommunikationsansvarig på Swebus, med den kasse presenter som var och en av resenärerna på Rebecca&Fionabussen fick. Foto: Ulo Maasing.

Det var en expressbuss som inte liknade någon annan som på torsdagsförmiddagen rullade ut från Cityterminalen i Stockholm. Målet var Bråvallafestivalen i Norrköping. Bussen var fylld av ballonger, häftig musik och festivalsugna partyglada resenärer, mest tjejer. På resan fick de också sällskap med hyperpopulära DJ-duon Rebecca & Fiona, som också hade fått skänka sitt namn åt bussen, Rebecca&Fionabussen.

Den spektakulära bussen är en del av expressbussföretaget Swebus kampanj för att locka ungdomar att välja buss för att ta sig till sommarens många musikfestivaler.

Sammanlagt kör Swebus till femton musikfestivaler i sommar. Man började med Hultsfredsfestivalen härom veckan. Dit reste rekordmånga 12 000 festivalbesökare med Swebus. Sedan följde Dreamhack i Jönköping. Även dit hade man rekordmånga bussresenärer. Men då var det ”vanliga” Swebus-bussar det handlade om. På torsdagen var det premiär för Rebecca&Fionabussen, och det 50-tal fans som reste med den fick en expressbussresa utöver det vanliga.

Knallrosa och dekorerad med fjärilar – Rebecca&Fionabussen från Swebus väcker uppmärksamhet. Foto: Ulo Maasing.

Med sin rosa färg och dekorerad med fjärilar såg inte heller bussen själv ut som Swebus´ expressbussar brukar. Redan på Cityterminalen slog en särskild buss-DJ an stämningen i den ballongfyllda bussen. Alla festivalresenärerna fick en kasse fylld med gåvor: t-shirt, solglasögon, solkräm, dryck med mera. Under resan överraskades sedan resenärerna av att Rebecca&Fiona själv steg på och mötte sina fans.

– Inför årets festivalsommar ville vi hitta ett sätt att nå ut till ungdomar för att få dem att upptäcka hur kul det är att resa med buss, berättar Christel Grip, kommunikationsansvarig på Swebus.

– För oss handlar det om ett långsiktigt arbete för att vinna nya kunder. Vi försöker nå ut mycket i sociala medier som facebook, twitter och instagram. Det är där ungdomarna finns, de är ju i hög grad digitala.

Festivalresor är också en marknad som växer för Swebus. Och som företaget räknar med kommer att fortsätta att växa.

– Evenemang av olika slag kommer att bli en allt större del av vår verksamhet, både i Sverige och utomlands. Vi kommer också att utveckla fler paket med resa, evenemangsbiljetter och ibland också hotell, säger Christel Grip.

Att veta vad som ligger i tiden i exempelvis ungdomskulturen är inte självklart för den annars lätt åldrande bussbranschen.

– Det är avgörande att hitta rätt kontakter. Där har vi stor nytta av vårt starka varumärke, säger Christel Grip.

Nästa ”totalupplevelse” med Rebecca&Fionabussen är i samband med Emmabodafestivalen i juli. Men bussen kommer också att användas i Swebus´ ordinarie trafik. Fast då kommer nog varken ballonger, goodiebags eller DJ att finnas ombord…

Här är videon från premiären för Rebecca&Fionabussen:

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)