Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL-tåg knäckte flygbusslinje till Arlanda

Swebus vd Joakim Palmkvist: Om inte ens linjen Stockholm-Arlanda går att sköta på kommersiella villkor utan inblandning av subventioner, var i Sverige ser politikerna att vi bussbolag ska satsa på nya linjer som ska göra det möjligt för kollektivtrafiken att växa i Sverige? Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget Swebus lägger ner sin flygbusslinje mellan Stockholm och Arlanda. Linjen har drivits på helt kommersiell grund.Sedan SL har gått in med kraftigt skattesubventionerad pendeltågstrafik klarar inte Swebus längre att hålla liv i linjen som läggs ner från och med den 19 augusti.

Swebus bedömer att busslinjen inte längre är kommersiellt möjlig, främst beroende på SL:s nya pendeltågssatsning på sträckan. Swebus övriga Flygtransfer-trafik till Arlanda från Örebro, Västerås och Enköping, samt all expressbusstrafik via Arlanda fortsätter att köras som vanligt.

Swebus lanserade sin Flygtransferlinje med hög turtäthet och en restid på 35 minuter mellan Stockholm och Arlanda i maj 2010. Från och med den 19 augusti kommer denna busslinje med nummer 867 dras in.

I en debattartikel på SvD Brännpunkt idag förklarar Swebus VD, Joakim Palmkvist bakgrunden till nedläggningen:

– SL:s satsning på pendeltåg till Arlanda gör att jag tyvärr måste meddela att vi tvingas att lägga ned vår busslinje Flygtransfern mellan Stockholm och Arlanda. SL:s satsning på en ny pendeltågslinje, som invigdes i december, till en kostnad av närmare 100 miljoner kronor årligen, innebär att vår verksamhet inte längre är kommersiellt möjlig.

I debattartikeln tar Joakim Palmkvist upp den kollektivtrafiklag som började gälla för ett och ett halvt år sedan:

– Grundtanken bakom lagen är att marknadskrafter ska konkurrera där det är möjligt och att det allmänna ska stödja kollektivtrafik där det inte finns ett underlag för kommersiella aktörer. Just sträckan Stockholm-Arlanda är en linje som fungerat mycket bra på kommersiella grunder, skriver Palmkvist.

Visst kan det först verka bra att det kommer ytterligare ett alternativ i Arlandatrafiken, fortsätter Swebuschefen.

– Men om man tittar på siffrorna så kommer pendeltågstrafiken att kosta SL 190 miljoner kronor om året. Samtidigt räknar man med att få in mellan 78 och 94 miljoner kronor per år i biljettintäkter. Det innebär alltså att skattebetalarna subventionerar biljetten med ungefär halva priset. Om jag, som VD för ett kommersiellt reseföretag, skulle starta en sådan linje skulle jag inte få behålla jobbet länge.

Nu är det snart åter endast tre aktörer i Arlandatrafiken, en av dem skattesubventionerad med 100 miljoner om året.

– Om inte ens linjen Stockholm-Arlanda går att sköta på kommersiella villkor utan inblandning av subventioner, var i Sverige ser politikerna att vi bussbolag ska satsa på nya linjer som ska göra det möjligt för kollektivtrafiken att växa i Sverige, frågar Palmkvist i debattartikeln.

 

Share Dela

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. Det är ju inte precis någon nyhet att SLs trafik är till 50% skattefinansierad. Det har varit så länge…
    Är inget unikt just för denna sträckan.
    (Sen tillkommer ju Arlandatillägget som går till privat aktör)

  2. Denne Joakim är ju en pajas! Varför skulle inte Stockholm ha en tågförbindelse till Arlanda, tycker att han skall skriva en insändare i The Times och klaga på att Transport for London kör tunnelbana till Heathrow. Karln är ju en mediokert dålig förlorare. SLs pendeltåg till Arlanda C vs Swebus flygbussar är ju en helt annan produkt. Med pendeltåget får du friktionsfria övergångar inom kollektrafiksystemet i hela länet. Trots denna straffavgft på 75 kr som Arlanda Express debiterar så gillar folk detta alternativ. Behöver Swebus resenärer betala en extra avgift när de kliver av bussen utanför terminalen? Erkänn Joakim att ditt företag egentligen förlorat mot Flygbussarna och lämna kollektivtrafiken i Stockholm utnför detta. Pajas! Och du har precis förlorat en kund, ditt bussolag reser jag inte med i fortsättningen.

  3. Så här tyckte Palmkvist förra året: ”Sedan anser jag att om Swedavia verkligen menar allvar med sin miljösatsning så bör all kollektivtrafik till Arlanda göras så förmånlig som möjligt. Det gäller både tåg och buss.” Både tåg och buss – alltså inget problem med pendeltåg då, eller? Sedan detta snack om skattesubventionering, vägarna som hans bussbolag kör på är definitivt skattesubventionerade (har någon sett vägtullar på E4:an?), dessutom subventioneras busstrafik i Sverige generellt via privatbilisternas vägtrafiksskatt. Lägg ner Palmkvist och inse att en huvudstad behöver kommunikationer till sin största lufthamn som samfungerar med det övriga kollektivtrafiksystemet. Jfr Berlin och London tex.

  4. Mmm och det hade säkert inget att göra med att garaget fick skötas av Stockholms mest inkompetenta chefer. Ingen personal, inga bussar. Och med en marknadsföring som var obefintlig. Men med Jessica, Joakim och resten av egenkära tomtar i spetsen så kommer nog Swebus snart vara ett minne blott… Tråkigt men sant

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)